پرسش:
در نزد فریقین ثابت است که در مباهله فقط حضرات علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله بودهاند، و مراد از «نساءنا» حضرت فاطمه سلام الله علیها ، «ابناءنا» حسنین علیهما السلام است، و چون نمیتواند دعوت کننده و دعوت شونده یک نفر باشند پس مراد از «انفسنا» امیرالمؤمنین علی علیه اسلام است.
آیا این اشکال وارد نمیشود که در استعمالات میبینیم دعوت انسان از خود صحیح است مثل: الیت علی نفسی، الزمت نفسی، عاهدت نفسی و هکذا.
جواب این اشکال چیست؟
پاسخ حضرت آیتالله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته
بسمه تعالی
السلام علیکم
همانطور که میدانید اصل در کلام حمل بر حقیقت است و حمل بر مجاز احتیاج به قرینه دارد، به خصوص در قرآن کریم؛ و مثالهایی که ذکر کردید قطعا مجاز هستند.
موفق باشید.