حدیث «معرفتي بالنورانیة» _ بخش هشتم
شیعیان مستبصر ؛ همان خاشعین در آیه قرآن کریم
اختلاف اصلی و حقیقی مردم در امر ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام
و اَلْخَاشِعُونَ هُمُ اَلشِّيعَةُ اَلْمُسْتَبْصِرُونَ وَ ذَلِكَ لِأَنَّ أَهْلَ اَلْأَقَاوِيلِ مِنَ اَلْمُرْجِئَةِ وَ اَلْقَدَرِيَّةِ وَ اَلْخَوَارِجِ وَ غَيْرِهِمْ مِنَ اَلنَّاصِبِيَّةِ يُقِرُّونَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَيْسَ بَيْنَهُمْ خِلاَفٌ
و هُمْ مُخْتَلِفُونَ فِي وَلاَيَتِي مُنْكِرُونَ لِذَلِكَ جَاحِدُونَ بِهَا إِلاَّ اَلْقَلِيلُ وَ هُمُ اَلَّذِينَ وَصَفَهُمُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ اَلْعَزِيزِ فَقَالَ: إِنَّهٰا لَكَبِيرَةٌ إِلاّٰ عَلَى اَلْخٰاشِعِينَ
[ادامه تبیین حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام نسبت به آیه شریفه ۴۵ سوره بقره]
خاشعين همان شيعيان بينا و اهل بصیرت هستند, زيرا صاحب عقايد از قبيل مرجئه و قدريه و خوارج و ديگران از قبيل ناصبىها اقرار به نبوت حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم دارند و در اين مورد اختلافى ندارند.
ولى همانها درباره ولايت من اختلاف دارند و از روی علم منكر آن هستند مگر تعداد كمى؛ و آنها هستند كه خداوند در قرآن ايشان را توصيف نموده «إِنَّهٰا لَكَبِيرَةٌ إِلاّٰ عَلَى اَلْخٰاشِعِينَ»
بحار الأنوار , جلد ۲۶ , صفحه ۱