حدیث «معرفتي بالنورانیة» _ بخش نوزدهم
عنایت ویژه خداوند متعال به اهلبیت علیهمالسلام در تطهیر نمودن و برگزیدن ایشان
اهلبیت علیهمالسلام ؛ محوریت برای ثواب دادن و عذاب نمودن بندگان
لأَنَّا آيَاتُ اَللَّهِ وَ دَلاَئِلُهُ وَ حُجَجُ اَللَّهِ وَ خُلَفَاؤُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ وَ أَئِمَّتُهُ وَ وَجْهُ اَللَّهِ وَ عَيْنُ اَللَّهِ وَ لِسَانُ اَللَّهِ
بنَا يُعَذِّبُ اَللَّهُ عِبَادَهُ وَ بِنَا يُثِيبُ وَ مِنْ بَيْنِ خَلْقِهِ طَهَّرَنَا وَ اِخْتَارَنَا وَ اِصْطَفَانَا
و لَوْ قَالَ قَائِلٌ لِمَ وَ كَيْفَ وَ فِيمَ لَكَفَرَ وَ أَشْرَكَ لِأَنَّهُ لاَ يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْأَلُونَ
[کلام نورانی امیرالمؤمنین علیهالسلام درباره دلیل عدم قابلیت رسیدن به کنه فضائلشان]
چون ما آيات و دلائل خداوند هستیم و ما (اهلبیت) حجت خداوند و خليفه او و امين الهی هستیم و مائیم که امامان از جانب خداوند و وجه اللّٰه و عين اللّٰه و لسان اللّٰه هستيم.
به وسيله ما خداوند بندگانش را عذاب مینماید و به وسيله ما به آنها ثواب و پاداش داده عنایت مینماید. خداوند متعال ما (اهلبیت) را از ميان بندگان خود پاک و تطهیر نموده و انتخاب كرده و برگزيده است.
و اگر كسى بگويد به چه جهت و چگونه این عنایات صورت گرفته است [و قصد انکار جایگاه ما را داشته باشد] قطعا كافر و مشرک مىشود زیرا که خداوند متعال نسبت به افعالش مورد سؤال و بازخواست قرار نمیگیرد بلکه مخلوقین هستند که باید پاسخگو باشند نسبت به افعال و رفتارشان.
بحار الأنوار , جلد ۲۶ , صفحه ۱