کلام نورانی امام صادق علیه‌السلام در تبیین معنای آیه ۸۲ سوره طه و تطبیق بر معرفت امام

 

معرفت به یکایک ائمه اثنی عشر علیهم‌السلام ؛ شرط مشمول شدن مغفرت الهی

 

عنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام فَقُلْتُ لَهُ:

جعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُهُ تَعَالَى وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏ فَمَا هَذَا الْهُدَى بَعْدَ التَّوْبَةِ وَ الْإِيمَانِ وَ الْعَمَلِ الصَّالِحِ

 قالَ فَقَالَ مَعْرِفَةُ الْأَئِمَّةِ وَ اللَّهِ إِمَام بَعْدَ إِمَام

 

داود بن كثير رقّى نقل کرده: بر امام صادق عليه‌السلام وارد شدم و به آن حضرت عرض كردم:

فدايت شوم، در آيۀ شريفه (سوره طه / آیه ۸۲): «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى» , «به راستى من نسبت به كسى كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد و سپس هدايت يابد، بسيار آمرزنده‌ام» منظور از هدايت بعد از توبه و ايمان و عمل صالح، چيست‌؟!

حضرت فرمودند: به خدا سوگند مقصود , معرفت و شناخت ائمّه علیهم‌السلام است , هر امامى بعد از امام ديگر.

 

 فضائل الشیعة ؛ ج ۱ ؛ ص ۲۷ / بحارالأنوار ؛ ج ۲۷ ؛ ص ۱۹۸

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

hadis35