مرکز حقایق اسلامی

فایل تصویری بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته

 

 

فایل صوتی بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته

 

 

متن کامل بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته
با موضوع : فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام

 

به مناسبت فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام _ ۱۳ رجب المرجب ۱۴۴۳ ق

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد و آله الطاهرین

لاسیما بقیة الله فی الارضین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین

ولادت امیرالمؤمنین سلام الله علیه را خدمت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و عموم شیعیان و همه­ی محبین امیرالمؤمنین تبریک عرض می­کنم.

از بنده خواسته شد چند کلمه­ای درباره امیرالمؤمنین عرض بکنم.

راجع به امیرالمؤمنین نمی­شود ما صحبت بکنیم، و ما کمتر از آن هستیم که راجع به مقام امیرالمؤمنین و فضائل ایشان چیزی عرض بکنیم. باید برگردیم به قرآن مجید، باید برگردیم به پیغمبر اکرم که ایشان را تربیت کردند و مربی امیرالمؤمنین بودند، ببینیم خداوند متعال درباره امیرالمؤمنین در قرآن مجید چه می­فرماید. ببینیم پیغمبر اکرم در احادیث معتبر درباره امیرالمؤمنین چه فرموده­اند. یا برگردیم به خود امیرالمؤمنین یعنی سیره­ی امیرالمؤمنین و احوالات ایشان آنچنان که در کتب تاریخ آمده، در روایات آمده، حتی مخالفین ایشان نقل کرده­اند، یا برگردیم ببینیم دیگران درباره امیرالمؤمنین چه فرموده­اند، از صحابه پیغمبر اکرم، بعد از صحابه علمای بزرگ اسلام و غیر مسلمین درباره امیرالمؤمنین چه گفته­اند، والا ما قاصر هستیم از اینکه بتوانیم تشخیص بدهیم چیزی که متعلق به امیرالمؤمنین علیه السلام باشد.

در قرآن مجید ده­ها بلکه صدها آیه درباره امیرالمؤمنین است، وقتی خداوند متعال وجوب اطاعت امیرالمؤمنین، ولایت امیرالمؤمنین را قرین اطاعت و ولایت از رسول الله و از خود خداوند متعال قرار داده دیگر اینجا چه می­شود گفت؟!

 این کلام خداوند متعال است: «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»، قرآن مجید امیرالمؤمنین را در آیه مباهله نفس رسول الله قرار داده، ما دیگر چه می­توانیم بگوییم؟!

خود پیغمبر اکرم که امیرالمؤمنین را تربیت کردند می­فرمایند: «من اطاع علیا فقد اطاعنی و من اطاعنی فقد اطاع الله من عصی علیا فقد عصانی و من عصانی فقد عصی الله»

خب وجوب اطاعت امیرالمؤمنین، متابعت از امیرالمؤمنین، پیروی از امیرالمؤمنین , مساوی با اطاعت و پیروی و تبعیت از خود رسول الله و خداوند متعال می شود، این­ها آیات قرآن مجید است که قابل بحث نیستند، دلالت این آیات، احادیثی که در کتب فریقین هست به سندهای بسیار معتبر بلکه متواتر است، این­ها قابل بحث نیست.

و اگر برگردیم به حالات خود امیرالمؤمنین، حالات امیرالمؤمنین از نظر صفات نفسانی!!

نگاه کنید به علم امیرالمؤمنین، زهد امیرالمؤمنین، تقوای امیرالمؤمنین!

حضرت می­فرمایند: «سلونی قبل ان تفقدونی» این در منابع معتبر است. حضرت می­فرمایند بر اینکه اگر تمام این کائنات را در اختیار من بگذارند تا من یک پوست جو از دهان یک مورچه بگیرم من این کار را نخواهم کرد، این تقوا است، این عدالت است، این زهد است. این صفات نفسانی امیرالمؤمنین در کجا پیدا می­شود؟!

 در صفات بدنی امیرالمؤمنین شجاعت حضرت امیر، جهادشان فی سبیل الله، عبادتشان لله، که ابودرداء آمد , خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را در زد که علی در مسجد جان داد، حضرت فرمودند که در چه حالیست ایشان؟ چگونه ایشان را دیدی؟ گفت: داشت با خداوند متعال مناجات می­کرد، به تعبیر بنده از حال رفت، مرد، فوت شدند، حضرت زهرا فرمودند این کار هر شب امیرالمؤمنین است، عبادت امیرالمؤمنین نسبت به خداوند متعال و اطاعت خداوند متعال.

حضرت رضا سلام الله علیه در یک روایتی پیام می­دهند به کسی که قائل بوده به الوهیت امیرالمؤمنین، از غلات و اهل غلو بوده، حضرت پیام می­دهند که این علی که تو خدا می­دانی این به این مقامی که تو می­گویی رسیده از راه اطاعت از خدا و رسول رسیده!

خب صفات بدنی ایشان را چه کسی منکر است؟! صفات نفسانی ایشان را احدی می­تواند منکر باشد؟!

حالات دیگر ایشان که خارج از امور نفسانی ایشان است مثلا فرض بکنید زوجه ایشان، صدیقه طاهره است، فرزندان ایشان حسنین علیهما السلام هستند، و دخترانی مثل حضرت زینب و اُم کلثوم، پدر ایشان حضرت ابوطالب، که اگر حضرت ابوطالب نبود پیغمبر اکرم را همان روز اول کارشان را تمام کرده بودند؛ و اساسا سنی­ها که تا با امروز با حضرت ابوطالب بد هستند به جهت دفاع ابوطالب از پیغمبر اکرم است، چون می­خواستند حضرت رسول را از بین ببرند حضرت ابوطالب نگذاشتند نه اینکه حضرت ابوطالب نعوذ بالله ایمان نیاورد، اینان چون نتوانستند ابوطالب را از بین ببرند به جهت شخصیتی که داشته و ابوطالب نگذاشت که اینان صدمه به رسول الله برسانند، دشمنی­شان همان دشمنی قریش است، دشمنی مشرکین قریش است که جسارت می­کنند نسبت به ابوطالب.

 امیرالمؤمنین علیه السلام چنین پدری، چنین زوجه­ای، چنین طهارت مولدی دارند ؛ امیرالمؤمنین عبادت اصنام نکرده حتی یک لحظه، اینان حالات امیرالمؤمنین است.

و اما آنچه که دیگران گفته­اند درباره امیرالمؤمنین، در تحقیقاتی که ما کرده­ایم عده­ای کثیری معروفین و مشهورین صحابه رسول الله در زمان خود رسول الله ملقب بودند به «شیعة علی» اصلا اینان ملقب بودن به شیعه علی بن ابی طالب. جمع کثیری از صحابه در زمان خود رسول الله شیعه امیرالمؤمنین بودند و این در منابع دست اول اهل تسنن وجود دارد.

آن­هایی که قائل هستند به اینکه امیرالمؤمنین اول من اسلم است، چقدر صحابه را ما داریم قائل هستند به این که علی اول من اسلم؟

 سعد بن ابی وقاص می­گوید ابوبکر بعد از  ۵۰ نفر اسلام آورده، اینان بی­خود می­گویند که اول من اسلم ابوبکر است؛ به سند معتبر ما داریم در منابع دست اول آن­ها که ابوبکر بعد از ۵۰ نفر اسلام آورده، و فضائل و مناقب امیرالمؤمنین را که صحابه روایت کرده­اند و از طریق صحابه به دست ما رسیده، ابن عباس و غیر ابن عباس این فضائل و مناقب، لاتعد و لاتحصی است، تا بعد بیایم سراغ تابعین، بعد بیایم سراغ علما در طبقات مختلف، بعد بیایم به سراغ علمای یهود و نصاری و ادیان دیگر که درباره امیرالمؤمنین چه گفته­اند؟ بعد شما بیایید ببینید چه کسی را در مقابل امیرالمؤمنین علم کردند؟! و او چه فضائلی دارد؟

در کتاب­های دست اول علم کلام نوشته­اند که برای ابوبکر نه آیه­ای از قرآن داریم و نه حدیث معتبر از پیامبر اکرم داریم، خودشان نوشته­اند.

نه در کتاب و نه در سنت خبری نیست، حالات او را هم که نگاه کنید، نَسَبَش که معلوم است، جهل او معلوم، عبادت بُت معلوم، از قبیله­ی پست در قریش معلوم.

 بعد وقتی کتاب­هایشان را که نگاه می­کنیم می­گویند در خلیفه سه تا شرط لازم است بالاجماع: علم، عدالت و شجاعت؛ حالا بیاید پیدا کنید علم او صفر، عدالت او صفر، شجاعت و جهاد فی سبیل الله او زیر صفر، این­ها واقعیات است، و هر کسی قبول ندارد و یا شک می­کند در عرائض بنده بفرماید من منابع را برای او ارائه کنم، مدارک را نشان بدهم، نصف بیشتر کتابخانه بنده منابع عامه است، بله کافی است که بدانید همان شخصی که ابوبکر را تحمیل کرد بر مسلمین همو گفت: «کانت بیعة ابی­بکر فلتة».

این است امیرالمؤمنین به نحو اجمال، این­ها سر خط­هایی بود که بنده عرض کردم که هر کدام از این سر خط­ها می­تواند سرفصل بحث مستقلی باشد.

خداوند متعال ما را قدردان امیرالمؤمنین قرار بدهد

ما را از شیعیان آن حضرت قرار بدهد

معرفت ما را و اطاعت ما را نسبت به آن حضرت بیشتر کند

و خداوند متعال تعجیل کند در فرج حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و جعلنا من اعوانه و انصاره.

 والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *