مرکز حقایق اسلامی

 

حدیث «معرفتي بالنورانیة» _ بخش نهم

 «بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ» در قرآن کریم ؛ مقصود ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام
 بی فائده بودن اقرار به نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بدون اقرار به ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام

 

 و قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فِي مَوْضِعٍ آخَرَ فِي كِتَابِهِ اَلْعَزِيزِ فِي نُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ فِي وَلاَيَتِي فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ فَالْقَصْرُ مُحَمَّدٌ وَ اَلْبِئْرُ اَلْمُعَطَّلَةُ وَلاَيَتِي عَطَّلُوهَا وَ جَحَدُوهَا

 و مَنْ لَمْ يُقِرَّ بِوَلاَيَتِي لَمْ يَنْفَعْهُ اَلْإِقْرَارُ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلاَّ أَنَّهُمَا مَقْرُونَانِ

 

[حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ادامه فرمودند]

 خداوند متعال در جاى ديگر قرآن راجع به نبوت حضرت محمّد و ولايت من می‌فرمايد «وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ‌ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ»

 که مقصود از قصر , محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم است و «بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ‌» , «چاه تعطیل شده» مقصود ولايت من است كه آن را تعطیل و رها كرده‌اند و منكر شده‌اند.

 هركسی اقرار به ولايت من نداشته باشد , اقرار به نبوت پيامبر صلی الله علیه وآله براى او هیچ سودى نخواهد داشت زیرا که اين دو با هم قرين و همراهند.

 

 بحار الأنوار , جلد ۲۶ , صفحه ۱

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

hadis20