مرکز حقایق اسلامی
هدف نگارش معرفی حضرات معصومین امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام، و بیان ضرورت معرفت و اعتقاد به آنان و پاسخی بر توهین و تکذیبات ابن تیمیه است.

 

کتابشناسی کتاب «پیشوایان معصوم علیهم السلام»

 

کتابشناختی کتاب و نویسنده

حسینی میلانی، سید علی؛ پیشوایان معصوم علیهم السلام؛ نویسنده معاصر؛ موضوع : پژوهشی کوتاه در زندگی پیشوایان معصوم علیهم السلام؛ زبان فارسی؛ ۶ جلد؛ جلد پنجم؛ ناشر: مرکز حقایق اسلامی؛ قم؛ چاپ اول، سال چاپ: ۱۳۹۳ ش، ۱۰۴ صفحه.

 

نویسنده کتاب حضرت آیت‌الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته از علمای بزرگ قرن حاضر در دفاع از حریم ولایت و امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند که خدمات و برکاتی بسیار گرانقدر در عرصه‌های گوناگون در این زمینه ارائه نمودند.

ایشان صاحب عناوین متعددی از کتب هستند که در رأس آن‌ها نام دو کتاب «جواهرالكلام في معرفة الامامة و الامام» و «نفحات الازهار في خلاصة  عبقات الانوار» می‌درخشد؛ بخش اندکی از کتب ایشان که داخل کتاب‌خانه سایت بارگذاری شده عبارتند از :

نگاهی به حدیث ثقلین، نگاهی به حدیث ولایت، حدیث اقتدا به شیخین در ترازوی نقد، فدک در فراز و نشیب، دستبردی در حدیث ثقلین، خلافت ابوبکر در ترازوی نقد، نگاهی به آیه ولایت، مظلومیت برترین بانو، ازدواج ام‌کلثوم با عمر، نگاهی به حدیث سدّالأبواب، نگاهی به حدیث غدیر، آیات غدیر، نگاهی به تفسیر آیه مباهله و…

هدف نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده محترم در تمام آثارشان یک هدف اصلی و اساسی را دنبال نموده‌اند و آن هم دفاع تمام عیار از کیان ولایت و امامت امیرالمؤمنین و فرزندان والا مقامشان علیهم‌السلام، است و در این اثر گرانقدر هم هدف معرفی حضرات معصومین امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام، و بیان ضرورت معرفت و اعتقاد به آنان و پاسخی بر توهین و تکذیبات ابن تیمیه است.

 

شیوه نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده محترم بر طبق مبنای خود مبتنی بر روش امامت کلامی نص محور که همان مبنا و روش مرحوم میرحامد حسین هندی در کتاب گرانسنگ عبقات الانوار است، از منابع معتبر فریقین استفاده نموده و به معرفی آن سه امام بزرگوار می­پردازند و پاسخی به اشکالات و شبهات ابن تیمیه می­ دهند.

 

ساختار کتاب

نویسنده محترم کتاب را در سه بخش به نگارش درآورده ­اند.

 

بخش اول: زندگانی امام جواد علیه السلام

نویسنده در ابتدای این بخش حضرت جواد الائمه علیه السلام را با بیانی از علامه حلی معرفی می ­نمایند، سپس در قسمت بعد به این مطلب می­ پردازند که ایشان مظهر علم و تقوا بودند و سپس کلام بزرگان اهل سنت در این زمینه از جمله سبط بن جوزی، صفدی و ذهبی را نقل می­ کنند.

در ادامه مترجم وحی بودن حضرت را مطرح می­نمایند و داستان جالب و شنیدنی مریضی خلیفه و فراموشی مقدار نذر برای شفاء، و پاسخ و هدایتگری حضرت را بیان می­ کنند.

در قسمت بعد توجه مأمون به حضرت جواد علیه السلام و ماجرای پرسش و پاسخ بین یحیی بن اکثم و حضرت را بیان می­ نمایند.

و در خاتمه این بخش دیدگاه ابن تیمیه مبنی بر عدم اثبات فضیلت و نکته­ای برای امام جواد علیه السلام بر اساس ماجرای یحیی بن اکثم را نقل کرده و پاسخ می­ دهند.

 

بخش دوم: زندگانی امام هادی علیه السلام

در ابتدای این بخش نویسنده برای معرفی حضرت کلامی مفصل از علامه حلی رحمة الله علیه را مطرح می­نمایند و شعری را که حضرت در اصرار متوکل سرودند و باعث گریه و اشک ریختن متوکل شد را بیان می ­نمایند.

در ادامه نویسنده این مطلب را مطرح می­کند که چرا امام هادی علیه السلام عسکری لقب یافتند؟

در این رابطه کلام خطیب بغدادی، سبط بن جوزی، ابن خلکان، ابن حجر را مطرح می­نماید که چون ایشان را از مدینه به سامرا منتقل کردند ملقب به این لقب گردیدند.

در ادامه ایشان به کینه متوکل نسبت به اهل بیت علیهم السلام می­پردازند و به ماجرای تخریب قبر امام حسین علیه السلام و خانه­ های پیرامون آن اشاره می­ نمایند.

در مطلب بعد نویسنده هجرت به سامرا را مطرح می­نمایند که به متوکل خبر دادند که علی بن محمد علیهما السلام در منزل خود سلاح دارد …. اشک از چشمان متوکل سرازیر شد و ریش او خیس شد.

در پایان این بخش دیدگاه ابن تیمیه را مطرح می­نمایند که به طور خلاصه هر آنچه علامه حلی درباره امام هادی علیه السلام نقل کرده است دروغ است. سپس نویسنده این دیدگاه را مفصل پاسخ داده ­اند.

 

بخش سوم: زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام

در این بخش نیز نویسنده ابتدا با کلام علامه حلی درباره امام حسن عسکری علیه السلام بحث را آغاز کرده و جمله ابن تیمیه مبنی بر بی پایه و دروغ بودن ادعاهای علامه درباره حضرت را بیان کردند.

در ادامه نویسنده به معرفی آن حضرت و القاب ایشان پرداخته و زندگانی ایشان و رفتار و دشمنی و کنیه توزی­ های خلفاء عباسی از جمله متوکل و مستعین و معتز و مهتدی با آن حضرت را مطرح کرده­اند و بیان داشتند با توجه به عمر کوتاه حضرت و محاصره و تحت نظر شدید حکومت بودن، همین اندازه روایات رسیده از ایشان بسیار فراوان است.

در ادامه بعد از معرفی حضرت و زندگانی ایشان مصنف پاسخ ابن تیمیه را داده بعد روایاتی که عالمان اهل سنت از حضرت بیان کردند را بیان می­کنند و در ادامه اخباری که حضرت از غیب بیان کردند مثل قحطی شدید در سامراء و طلب باران، سخنان حکیمانه در کودکی، پاسخ سؤال شرعی مسئله عرق انسان جنب قبل از پرسش پرسشگر، بیان دقیق سن شخص و… را مطرح کرده ­اند.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشوایان-معصوم-علیهم‌السلام-ج-5

کتابشناسی به اهتمام: مجید مطهری راد

امامت پژوه مرکز حقایق اسلامی

دانلود