مرکز حقایق اسلامی

 بیانات ارزشمند حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته _ به مناسبت ایام فاطمیه ۱۴۴۳ ق

 موضوع : وظائف شیعیان در قبال حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

 

فایل کامل تصویری

 

 

فایل کامل صوتی

 

 

متن کامل بیانات معظم له:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و الصلاة و السلام علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد و آله الطاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین.

قال الله عزوجل: «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرين‏»

این آیه‌ی مبارکه خطاب است به اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و در این آیه‌ی مبارکه دلالت است بر اینکه اصحاب پیغمبر اکرم بعد از پیغمبر اکرم منحرف شدند، قلیلی باقی می‌ماند که از آنها قرآن تعبیر می‌کند به شاکرین «وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرين» آن قلیل شاکرین هستند، باز در قرآن مجید داریم: « وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُور» شاکرین در هر زمان قلیل هستند، آن کسانی که منحرف نشدند بعد از پیغمبر اکرم و در نسل‌های بعد قلیل هستند، نسبت به آن کسانی که منحرف شدند، عدد قلیل است اما کسانی هستند که منحرف نشدند، و این ها هستند که نزد خداوند متعال مقربند و عزیز هستند و خداوند متعال جزای خیر به این ها می‌دهد «وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرين».

این آیه‌ی مبارکه تفسیر بیشتری لازم دارد، بهترین تفسیر برای این آیه حدیثی است که از خود پیغمبر اکرم است، چه حدیثی؟ حدیثی که بیش از ۵۰ نفر از صحابه پیغمبر اکرم این حدیث را روایت کرده‌اند یعنی فوق تواتر به مراتب فوق تواتر است این حدیث به نحوی که در کتب دست اول اهل تسنن این حدیث آمده، و بنده راجع به این حدیث که معروف شده به حدیث حوض بنده این راجع به این حدیث مفصلا در کتاب عدالت الصحابه بحث کردم، این حدیث را می‌خوانم ببینید در صحیح بخاری این حدیث چگونه این حدیث روایت شده است.

«بينا أنا نائم إِذَا زُمْرَةٌ» کنار حوض کوثر پیغمبر اکرم ایستادند صحابه می‌آیند، این‌ها می‌آیند وارد می‌شوند به عالم آخرت، حضرت پیغمبر اکرم می‌فرمایند – این لفظ در صحیح بخاری در جلد ۸ صحیح بخاری است- اینها وقتی آمدند اینها را کشان کشان می‌برند به طرف دیگر، اینها را کجا می برید؟ «فَقُلْتُ: أَيْنَ؟ قَالَ: ‌إِلَى ‌النَّار ‌وَاللَّهِ» کسی که اینها را برد گفتم کجا می‌بری؟ قال الی النار والله، «قُلْتُ: وَمَا شَأْنُهُمْ؟» مگر اینها چه کار کردند؟  «قَالَ: إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَكَ عَلَى أَدْبَارِهِمُ الْقَهْقَرَى». این یک دسته آمد بردند، باز یک دسته دیگر آمد آنها را هم بردند، می‌رسد به آنجایی که «فَلَا أُرَاهُ يَخْلُصُ منهم إلا مثل همل النعم» کلمه‌ی همل النعم کنایه است از نهایت قلة، نهایت قلة از صحابه‌ی رسول الله کسانی هستند که آنها را به طرف جهنم نمی‌برند، فلایخلص منهم ، کسی باقی نمی‌ماند الا مثل همل النعم.

این در صحیح بخاری جلد ۸ صفحه ۱۲۱ کتاب الرقاق باب ۵۳ شماره‌ی حدیث ۲۱۱۵

باز همین حدیث آمده که وقتی بردند صحابه را «فَأَقُولُ: ‌يَا ‌ربَّ ‌أَصْحَابِي، فَيَقُولُ: إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ» این‌ها بعد از تو کارهای بزرگی از ایشان سر زده، «لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ» این ها کسانی هستند که بعد از تو منقلب شدن «على أدبارهم القهقرى» برگشتند، برگشتند به کجا؟ به جاهلیت اولی برگشتند، اینها کسانی هستند که بعد از تو کارهای بزرگی از ایشان سر زد، آن وقت از بعضی صحابه رسول الله سؤال میشه، اول تعریف می‌شود که خوشا به حالت تو از صحابه رسول الله هستی خوشا به حالت پیغمبر اکرم را دیدی با ایشون معاشرت کردی، برمی‌گردد می‌گوید تو نمی‌دانی نه اینطوری نگو: «انك لا تىري ما احىثنا من بعده» کارهای زشت کردیم این تعریف‌ها را برای ما نکن.

آن وقت آن زوجه‌ی رسول الله که آقایان از خود رسول الله بیشتر احترامش می‌کنند وقتی خواست از دنیا برود گفت مرا در بقیع دفن کنید، گفتند چرا؟ در کنار رسول الله، در کنار پدرت، در کنار آن یکی که در مقبره‌ی آنجا دفنش کردی، گفت: «احدثت بعده احداثا» مرا پیش ازواج رسول الله دفن کنید، آن وقت حافظ ذهبی روایت می‌کند: که در بصره ابن عباس به زبیر گفت، گفت زبیر تو که رحم علی هستی از ارحامش هستی، تو چرا آمدی به جنگ؟ عایشه حکومت را برای طلحه ‌می‌خواهد آمده برای جنگ تو چرا آمدی؟

اینکه احدثت بعده احداثا، آنوقت قضیه‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از احداث بزرگ اینها است، یکی از احداثی است که مصداق حدیث حوض قرار می‌گیرند، این ها مصادیق حدیث حوض هستند که الان خواندم، مصادیق آیه‌ی مبارکه است که الان خوندم، و به قضایای حضرت زهرا سلام الله علیها معلوم می‌شود که خطوط چگونه بوده و خط‌ها چگونه از هم جدا می‌شود.

 ما چه وظیفه‌ای داریم در برابر صدیقه طاهره سلام الله علیها.

ما که از آن شاکرین هستیم ان شاء الله تعالی و سیجزی الله الشاکرین، ما به وظیفه‌ی شکرمان باید قیام بکنیم، وظیفه‌ی شکرمون نسبت به صدیقه طاهره که چه حق بزرگی بر ما ایشان پیدا کردند، و ما مدیون صدیقه طاهره شدیم، وظیفه شکرمون اولا بفهمیم که صدیقه طاهره هدفشان چی بوده؟ و چه می‌خواستند و برای چه متحمل این مصائب شدند، خوب باید بفهمیم امامت و ولایت امیر المؤمنین را به ادله مفصلا باید بفهمیم.

این جزء اصول ما است صرفا ما بگوییم امیر المؤمنین جانشین رسول الله است کفایت می‌کند؟ کسی که می‌تواند تحقیق بکند، کسی که می‌تواند دلایل امامت امیر المؤمنین را بداند نباید کوتاهی بکند، این اولا.

 ثانیا خود مصیبت را و حادثه را به خوبی باید بفهمیم، خود حادثه چی بوده؟ ثالثا باید بفهمیم که پیغمبر اکرم فرمودند: «ان الله یرضی لرضی فاطمة و یغضب لغضب فاطمة» این حدیث را بزرگانشون روایت کرده‌اند که من در کتاب شرح منهاج الکرامة این حدیث را آوردم.

روات بزرگ ابن ابی عاصم، ابو یعلی موصلی، ابوالقاسم طبرانی، حاکم نیشابوری، ابوسعد خرکوشی، ابونعیم اصفهانی، ابن الاثیر، ابن النجار، محب الدین طبری، ابوالحجاج مزی، ابن حجر عسقلانی، ابن حجر مکی، و… این حدیث را روایت کردند: « ان الله یغضب لغضبک» پیامبر خطاب می‌کنند به حضرت زهرا «ان الله یرضی لرضاک» آنوقت ما در خود صحیح بخاری داریم که «ماتت فاطمة واجدة علی ابی بکر» این مطلب در صحیح بخاری.

مطلب سومی که لازم است یا چهارم که لازم است در خصوص صدیقه طاهره این است که ما مراسم حضرت را به خوبی باید برگزار کنیم، هرکسی به هر مقداری که می‌تواند در وسعش هست، باید در اقامه‌ی مراسم صدیقه طاهره کوتاهی نکند، اقامه‌ی مراسم صدیقه طاهره بالخصوص در زمان ما از فرائض است، باید مراسم صدیقه طاهره به خوبی برگزار شود، آنهایی که می‌توانند پول خرج کنند، می‌توانند مجلس برگزار کنند، آنهایی که می‌توانند منبر بروند، آنهایی که می‌توانند بنویسند، آنهایی کعه می‌توانند هیئات را اداره کنند و هیئات را تنظیم کنند و امثال ذلک هرکس به وسع خودش وظیفه دارد.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *