کتابشناسی کتاب «خلافت ابوبکر در ترازوی نقد»
کتابشناختی کتاب و نویسنده
حسینی میلانی، سید علی؛ خلافت ابوبکر در ترازوی نقد؛ نویسنده معاصر؛ موضوع : پژوهشی در خلافت ابوبکر؛ زبان فارسی؛ ۱ جلد؛ ناشر: مرکز حقایق اسلامی؛ قم؛ چاپ چهارم، سال چاپ: ۱۳۹۰ ش
نویسنده کتاب حضرت آیتالله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته از علمای بزرگ قرن حاضر در دفاع از حریم ولایت و امامت اهلبیت علیهمالسلام هستند که خدمات و برکاتی بسیار گرانقدر در عرصههای گوناگون در این زمینه ارائه نمودند.
ایشان صاحب عناوین متعددی از کتب هستند که در رأس آنها نام دو کتاب «جواهرالكلام في معرفة الامامة و الامام» و «نفحات الازهار في خلاصة عبقات الانوار» میدرخشد؛ بخش اندکی از کتب ایشان که داخل کتابخانه سایت بارگذاری شده عبارتند از :
نگاهی به حدیث ثقلین, نگاهی به حدیث ولایت, حدیث اقتدا به شیخین در ترازوی نقد, فدک در فراز و نشیب, دستبردی در حدیث ثقلین, خلافت ابوبکر در ترازوی نقد, نگاهی به آیه ولایت, خواستگاری ساختگی, مظلومیت برترین بانو, ازدواج امکلثوم با عمر, نگاهی به حدیث سدّالأبواب, نگاهی به حدیث غدیر, آیات غدیر, نگاهی به تفسیر آیه مباهله
هدف نویسنده در نگارش کتاب
نویسنده محترم در تمام آثارشان یک هدف اصلی و اساسی را دنبال نمودهاند و آن هم دفاع تمام عیار از کیان ولایت و امامت امیرالمؤمنین و فرزندان والامقامشان علیهمالسلام، است و در این اثر گرانقدر هم هدف نویسنده تکمیل مطالب پیشین میباشد، که عبارت بود از بررسی و اثبات ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از منابع معتبر اهلسنت، و نویسنده در این کتاب با بررسی دلایل اهلسنت بر خلافت ابوبکر سعی در نفی جناح مقابل دارد، زیرا همانطور که شیعه ادلّه بر امامت امیرالمؤمنین بیان میکند، اهل سنت نیز بر خلافت ابوبکر ادلّه بیان میکنند، لذا پس از اثبات ادلّه شیعه بر ولایت امیرالمؤمنین به دنبال نفی ادلّه خلافت ابوبکر میباشیم.
شیوه نویسنده در نگارش کتاب
نویسنده محترم بر طبق مبنای خود مبتنی بر روش امامت کلامی نص محور که همان مبنا و روش مرحوم میرحامد حسین هندی در کتاب گرانسنگ عبقات الانوار است، از منابع معتبر اهل سنت استفاده نموده.
نویسنده در پیش گفتار کتاب میفرمایند: «ما در این موضوع براساس کتابها و گفتار دانشمندان اهلسنت به بحث و مناظره مینشینیم و به آداب بحث و مناظره، متانت در کلام و عدم تعصّب ملتزم هستیم تا روشن شود که دلایل ایشان در خلافت ابوبکر، طبق گفتار علمای آنان نیز تمام و کامل نیست»[۱].
در این بحث بر مهمترین و مشهورترین کتابهای علم عقاید اهلسنت استناد میکنیم که عبارتند از:
کتاب مواقف در علم کلام، شرح مواقف و شرح مقاصد.
و نویسنده علت این امر را اینگونه بیان میکند:
«این کتابها از لحاظ اعتباری محوریت دارند و بقیّه کتابها بر اساس آنها گرد آمدهاند و همچنین مورد قبول همگان هستند و اهلسنت به آنها استناد و اعتماد میکنند»[۲].
مصنف کتاب خود را در چهار بخش نگارش کردهاند که هر کدام دارای چند مطلب هستند که به شرح ذیل است:
بخش اوّل «مهمترین دلیلهای خلافت ابوبکر»
در این قسمت نویسنده ادلّه اهلسنت برخلافت ابوبکر را بیان میکنند، که عبارتند از:
- سخن صریح از پیامبر: ایجی عالم اهلسنت اعتراف میکند که هیچ روایتی درباره امامت ابوبکر وجود ندارد.
- اجماع مردم: که اشاره به ماجرای سقیفه دارد.
- افضلیّت: که ابوبکر از همه اصحاب برتر است
بخش دوّم «مهمترین دلیلهای فضیلت و برتری ابوبکر»
در این قسمت نویسنده ۱۰ دلیل بر فضیلت ابوبکر را بیان و بررسی میکند. از جمله آنها:
- آیات ۱۷-۱۹ سوره لیل: وَ سَيجَنَّبُهَا الْأَتْقَى، مراد از با تقواترین ابوبکر است.
- روایت: إقتدوا باللّذین من بعدی ابوبکر وعمر. واژه اقتدوا فعل امر است و شامل همه مومنین است.
- روایت: والله ما طلعت الشمس ولا غربت بعد النبیین والمرسلین علی رجل افضل من ابیبکر. این حدیث دال بر افضلیت ابوبکر بر علی علیهالسلام است.
- روایت: هما سیدا کهول أهل الجنّة. مردم باید از پیشوای بهشتیان تبعیت کنند.
- روایت: ما ینبغی لقوم فیهم ابوبکر ان یتقدم علیه غیره.
- نماز ابوبکر به جای پیامبر در زمان مریضی پیامبر.
- روایت: خیر امتی ابوبکر ثم عمر.
- …
بخش سوّم «نارسایی دلیلهای ارائه شده در برتری ابوبکر»
در این قسمت نویسنده یکایک ادلّه برتری ابوبکر را بررسی و نقد میکنند و ثابت میکنند که این ادله بر افضلیت ابوبکر ناتمام هستند و مهمترین اشکالات عبارتند از:
- ناقص بودن استدلالات
- این دلایل نفی افضلیت و عصمت امیرالمؤمنین نمیکند.
- بر فرض صحت روایات، تعارض با ادلّه صحیح و معتبر فضائل امیرالمؤمنین دارند.
- اهلسنت در بین خود در شأن نزول آیات مذکور اختلاف نظر دارند.
- راویان روایات افراد ضعیف هستند.
- برخی از روایات در کتاب موضوعات ذکر شدهاند.
بخش چهارم «نقد و بررسی دلیل اجماع»
در این بخش مصنف دلیل اجماع را مورد نقد و بررسی قرار میدهد و کلام تفتازانی را در این مورد بیان کرده و به نقد آن میپردازد. از جمله آنها نقل کلام علماء اهل سنت مثل تفتازانی است میگوید: ما وقتی میگوییم بر امامت ابوبکر اجماع و اتفاق داریم، ادعای اجماع حقیقی و واقعی نمیکنیم چرا که مدعی هستیم بر خلاف ابوبکر هم عدهای اتفاق داشتند. و چنین نیست که همه مردم راضی به امامت ابوبکر بودند.
مصنف در ادامه به رفتار دوگانهی ادعای اتفاق و اجماع و اعتراف به عدم اجماع میپردازد.
[۱] خلافت ابوبکر در ترازوی نقد ص۱۴
[۲] خلافت ابوبکر در ترازوی نقد ص۱۵
- مرکز فروش: قم-ساختمان ناشران-طبقه منفی یک-واحد ۳۹
- تماس با مدیر انتشارات: ۰۹۱۲۵۵۳۴۱۷۴
- کانال اطلاع رسانی و اخبار مرکز حقایق اسلامی