مرکز حقایق اسلامی

 

کتابشناسی کتاب «دستبردی در حدیث ثقلین»

 

معرفی نویسنده و کتاب:

حسینی میلانی، سید علی / معاصر / کتاب دستبردی در حدیث ثقلین / مکان چاپ: قم / ناشر: مرکز حقایق اسلامی / چاپ چهارم: ۱۳۹۲ ش / ۱ جلد / تعداد صفحات: ۵۶ / سلسله پژوهش های اعتقادی.

 

نویسنده حضرت آیت الله میلانی حفظه الله است که عمر خود را در راه دفاع از مکتب تشیع هزینه نموده است و در این راستا تألیفات گران­بهایی را در راه ترویج مکتب تشیع نگاشته است که از مهمترین آثار وی می توان به دو کتاب «جواهرالکلام فی معرفة الامامة و الامام» و «نفحات الازهار فی خلاصة  عبقات الانوار» اشاره کرد.

 

برای آشنایی با دیگر کتب وی به کتابخانه سایت مراجعه شود.

 

هدف نویسنده:

هدف اصلی و اولیه نویسنده در تمام کتب خود دفاع تام و کامل از ولایت و امامت اهل بیت علیهم السلام است.

حدیث ثقلین از احادیث معروف و مشهور خاصه و عامه است که برخی مغرضان در مقابل آن به جعل حدیث وصیت به کتاب و سنت پرداخته­‌ و آن را به عنوان حدیث ثقلین مطرح کرده‌اند.

در برخی کتب اینگونه آمده که این حدیث را پیامبر صلی الله علیه و آله در حجة الوداع مطرح نموده است.

نوشتار پیش رو پژوهشی در مورد اصل روایت و راویان آن است که مورد بررسی و نقد قرار گرفته و حقیقت امر را برای حقیقت جویان روشن ساخته است.

 

محتوا کتاب:

کتاب حاضر دارای سه بخش است که نویسنده در هر بخش مطالب مربوط به این حدیث جعلی را بیان می­‌نماید:

 

بخش یکم: راویان خبر و روایات آنان

در این بخش نویسنده ناقلان و روایت آنان را مطرح می­‌نماید.

روایت ثقلین به صورت: «کتاب الله و سنتی» تنها در چند کتاب حدیثی و سیره نقل شده است.

این خبر را هشت نفر روایت کردند که اولین ناقل متوفای سال ۱۷۹ است، که به ترتیب عبارتند از: مالک بن انس، ابن هشام، حاکم، بیهقی، ابن عبد البر، قاضی عیاض، سیوطی و متقی هندی.

 

بخش دوم: بررسی‌هایی در اسناد روایت

در این بخش مصنف پیش از بررسی سندی این روایات چند نکته را مطرح می­‌کنند، از جمله:

  1. بخاری و مسلم از این روایت اعراض کردند، و در کتاب صحیح خود نیاوردند، در حالی که اهل سنت احادیث صحیح السندی بسیاری را به بهانه عدم نقل این دو بر ترک آنها اتفاق کردند.
  2. در هیچ یک از کتاب­‌های دیگری که نزد اهل سنت به صحاح معروف هستند آورده نشده است.
  3. در هیچ یک از مسانید معتبری همچون مسند احمد بن حنبل نیامده است.
  4. بیشتر راویان این روایت به غرابت آن تصریح کرده‌­اند.

پس از این نکات مصنف به بررسی این روایات می­‌پردازد، و جعلی بودن آن را اثبات می­‌نماید.

 

بخش سوم: اندیشه­‌ای در متن روایت و معنای آن

در این بخش نویسنده هدف و انگیزه جاعلان را مطرح می­‌کند: که از جمله احتمالات مقابله و معارضه کردن با حدیث واقعی ثقلین است.

سپس نویسنده حدیث واقعی ثقلین را بیان می­‌کنند و راویان که حدود چهل زن و مرد هستند را بیان می­‌کند و دلالت آن بر جوب پیروی امت از ائمه عترت در همه شؤون دینی و دنیوی را بیان می­‌کنند.

در پایان نویسنده می­‌فرماید: بر فرض صحت این حدیث، باز هم منافاتی بین وصیت به کتاب و سنت با وصیت به کتاب و عترت وجود ندارد، زیرا بین مسلمانان در وجوب التزام و عمل به کتاب و سنت شریف نبوی هیچ­گونه اختلافی نیست جز وجوب گرفتن سنت از عترت نبوی بر اساس حدیث کتاب و عترت.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دستبردی در حدیث ثقلین

کتابشناسی به اهتمام: مجید مطهری راد

امامت پژوه مرکز حقایق اسلامی

دانلود