مرکز حقایق اسلامی

سلسله مباحث ماه مبارک رمضان

با عنوان: ماه مبارک رمضان و برترین دعا

گویشی کوتاه با رویکردی متفاوت در معرفت امام عصر علیه‌السلام با دعا برای ظهور

جناب آقای محمد حسین رحیمیان _ استاد و کارشناس محترم مرکز حقایق اسلامی

فایل صوتی 

 

متن کامل مباحث استاد محترم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی المهدی و علی آبائه

در ماه مبارک رمضان قرار داریم، ماهی که یک فرصتی استثنائی و طلایی در اختیار همه‌ی انسان‌های خدا باور قرار می‌دهد؛ چرا که قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی می‌فرماید:

«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»

این وجوب و لزوم صیام و روزه به اُمت رسول خدا صلی الله علیه و آله اختصاص ندارد که همینک همه‌ی انسان‌هایی که در این کره خاکی زندگی می‌کنند – به تعبیری – اُمت رسول خدا صلی الله علیه و آله هستند، یعنی وظیفه‌ی عقلی آن‌ها ایجاب می‌کند که  از آخرین آیین الاهی که به نام آیین اسلام هست، پیروی کنند و رسول اکرم صلی الله علیه و آله را به عنوان پیامبر خودشان بدانند.

 اما به هر جهتی اگر از این آیین پیروی نکردند و در دین قبلی خودشان ماندند، اما بازهم مشمول همان آیات قرآن کریم می‌شوند، می‌فرماید: آن سان که برای انسان های پیش از شماها صیام را واجب کردیم و این انجام شده است، برای شما نیز واجب قراردادیم. از این رو نتیجه‌ای که می‌خواهیم از این صیام بگیریم، می‌فرماید: «لعلکم تتقون» ‌ این باشد که شما در مسیر تقوا گام بردارید و متقی و پرهیزگار باشید.

خوب اینجا ما واژه‌ی تقوا را داریم، در همین سوره بقره که الان آیه‌ی کریمه ۱۸۳ آن را قرائت کردیم، در آغاز این سوره مبارکه خدای متعال می‌فرماید:

«الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون».

بین این دو آیه، یک ارتباطی می‌خواهیم برقرار کنیم و از این فرصت طلایی و استثنائی ماه مبارک رمضان که با نام‌های متعددی از این ماه یاد شده، برترین دعا را در این ماه مبارک که می‌شود برترین عمل؛ به عرض عزیزان برسانیم.

ماه مبارک رمضان ماه خدا و برترین ماه است، ما در برترین ماه خدا می‌خواهیم برترین دعا و برترین عمل را از آن خودمان بکنیم و در این مسیر با یک رویکرد متفاوت می‌خواهیم معرفت و شناخت خودمان را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف که ولی زمان هستند، افزایش دهیم.

به سخن دیگر ماه مبارک رمضان ماه حضرت حجت الله و بقیة الله الاعظم امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است، همانطور که شهر الله است، شهر ولی الله هم هست، ارتباطی بین این دو  برقرار کنیم تا ان شاء الله معرفت ما نسبت به امام زمانمان بیشتر بشود و ما بهتر در مسیر تقوا قرار بگیریم، آن تقوایی که قرآن کریم بیان می کند و نزولش بر این است که «ذلک الکتاب لاریب فیه» این کتاب آسمانی هیچ تردیدی در آن نیست، «هدی للمتقین» هدایتگر است برای پرهیزگاران، یعنی تقواپیشگان را هدایت می‌کند.

حالا اینجا بازهم می‌خواهیم واژه‌ی هدایت را ببینیم. چگونه قرآن کریم پرهیزگاران را هدایت می‌کند؟

در تفسیر این آیه‌ی کریمه و آیه‌ی بعدی یعنی  «الذین یؤمنون بالغیب»، خود قرآن کریم متقین را برای ما تفسیر و معنا می‌کند و می فرماید: «الذین یؤمنون بالغیب» کسانی که به غیب ایمان می‌آورند، «و یقیمون الصلاة» و نماز را برپا می‌دارند، و «مما رزقناهم ینفقون» و از آنچه خدای سبحان برای آن‌ها روزی کرده؛ از نعمت‌های الهی که در زندگی خودشان از آن‌ها برخوردار هستند،  در مسیر خدا و در راه کمال خودشان، این‌ها انفاق می‌کنند.

یحیی بن ابی القاسم می گوید: من از امام صادق علیه السلام از تفسیر این آیه‌ی مبارکه پرسیدم. امام صادق علیه السلام ششمین جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله، فرمود:

المتقون شیعة علی علیه السلام،

منظور از «المتقین» شیعیان امیرمؤمنان علی علیه السلام است،

– ما هم به امیرمؤمنان علی علیه السلام می‌گوییم: مولای متقیان و امیر مؤمنان –

بعد فرمود: ادامه‌ی آیه که می‌فرماید «الذین یؤمنون بالغیب» می‌فرماید:

والغیب فهو الحجة الغائب؛

منظور از غیب همان حجت غائب، امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است،

حضرت فرمود: منظور از اینکه به غیب ایمان می‌آورند؛ یعنی

من اقرّ بقیام القائم علیه السلام اَنه حق؛

کسی که اقرار کند به اینکه به قیام حضرت امام مهدی علیه السلام و اینکه ایشان حق هستند.

بین شیعیان امیر مؤمنان علی علیه السلام، یعنی متقین، و هدایت آن ها  و قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و غیبت آن حضرت، ارتباط برقرار می‌کنیم.

 خوب خیلی زیبا این حدیث برای ما بیان می‌کند و منبع آن در کتاب ارزشمند کمال الدین جلد یکم صفحه هفده و هجده.

این حدیث شریف دری معرفتی را برای معرفت به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ما باز می‌کند و این ارتباط  را در این ایام می‌خواهیم برقرار کنیم.

اگر هدایت برای متقین است، که شیعیان امیرمؤمنان علی علیه السلام هستند، چگونه این را با امام زمان علیه السلام ارتباط بدهیم ؟

در آیه‌ای از قرآن کریم آمده:

«انما انت منذر و لکل قوم هاد»

این است و جز این نیست رسول خدا صلی الله علیه و آله بیم دهنده هستند و برای هر گروهی هدایتگری است.

در ذیل این آیه‌ی کریمه سعید بن جبیر از ابن عباس روایتی را نقل می‌کند، ابن عباس می‌گوید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به سینه مبارکشان اشاره کردند و فرمودند:

«انا المنذر»

منظور از آن بیم دهنده من رسول خدا هستم،

و بعد با دست مبارکشان به سمت امیرمؤمنان علی علیه اسلام اشاره فرمودند و بعد از آن فرمودند:

 «وعلی الهادی من بعدی»

و علی علیه السلام همان هدایتگر بعد از من است،

بعد به علی علیه السلام خطاب فرمودند:

«یاعلی بک یهتدی المهتدون»

به وسیله‌ی تو راه‌جویان، آن‌ها که در پی هدایت هستند، هدایت می‌شوند.

این ها را به عنوان مقدمه عرض می‌کنم تا ان شاء الله وارد اصل بحث بشویم.

و همین عبارت چه زیبا درباره امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز آمده است.

در زیارتی که در روز جمعه برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برای ما نقل شده در آنجا چنین آمده است:

 السلام علیک یا حجت الله فی ارضه،

 سلام بر شما ای حجت خدا در زمین خدا،

السلام علیک یا عین الله فی خلقه،

سلام بر شما ای چشم بینای خدا در بین آفریدگانش،

بعد در ادامه می‌فرماید:

السلام علیک یا نور الله الذی یهتدی به المهتدون و یفرج به عن المؤمنین،

سلام بر شما ای نور خدایی که به وسیله‌ی آن نور راه‌جویان و هدایتجویان هدایت می‌یابند و کار مؤمنان به وسیله‌ی شما گشایش می‌یابد.

آری، فرج و گشایش همه‌ی انسان‌های خدا باور به دست حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الریف است که در ادامه می‌فرماید:

 السلام علیک یا سفینة النجاة،

سلام بر شما ای کشتی نجات؛

آنچه می‌خواهیم نتیجه بگیریم و این بخش را ببندیم این است که همان طوری که هدایت جویان به وسیله امیرمؤمنان علی علیه السلام بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسیر صراط مستقیم قرار می‌گیرند، همان سان هدایت جویان در دوران غیبت امام زمان علیه السلام نیز به وسیله آن نور خدا که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است، به صراط مستقیم، هدایت می‌شوند؛

 یعنی یک ارتباط دو سویه با آغاز و پایان، است که رسول خدا صلی الله علیه و آله به عنوان خاتم پیامبران، و امیرمؤمنان علی علیه السلام به عنوان نخستین وصی خاتم پیامبران  – که وصایت همه‌ی پیامبران الهی پیشین را هم بر عهده دارند – و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان خاتم الاوصیاء آخرین وصی پیامبر رحمت حضرت محمد صلی الله علیه وآله ، امیرمؤمنان علی علیه السلام و همه پیامبران الهی، شخصیتی است که انسان‌ها را به سوی صراط مستقیم هدایت می‌کنند و تقوا ، متقی بودن و هدایت یافتن، فقط و فقط به ذیل عنایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هست که ان شاء الله در ادامه‌ی بحث به این موضوع به صورت تفصیلی خواهیم پرداخت.

و صلی الله علی محمد و آله الطیبین و الطاهرین

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *