مرکز حقایق اسلامی

 

معرفی نویسنده و کتاب

 حسینی میلانی، سید علی؛ پیشوایان معصوم علیهم السلام؛ نویسنده معاصر؛ موضوع : پژوهشی کوتاه در زندگی پیشوایان معصوم علیهم السلام؛ زبان فارسی؛ ۶ جلد؛ جلد اول؛ ناشر: مرکز حقایق اسلامی؛ قم؛ چاپ اول، سال چاپ: ۱۳۹۲ ش، ۶۴ صفحه.

 نویسنده کتاب حضرت آیت‌الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته از علمای بزرگ قرن حاضر در دفاع از حریم ولایت و امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند که خدمات و برکاتی بسیار گرانقدر در عرصه‌های گوناگون در این زمینه ارائه نمودند.

هدف نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده در تمام آثارشان یک هدف اصلی و اساسی را دنبال نموده‌اند و آن هم دفاع تمام عیار از کیان ولایت و امامت امیرالمؤمنین و فرزندان والا مقامشان علیهم‌السلام، است

و در این اثر گرانقدر هم  هدف معرفی حضرات معصومین امام امیرالمومنین ، امام حسن و امام حسین علیهم السلام، و بیان جایگاه و اعتقاد به آنان و پاسخی بر کلمات ابن تیمیه است.

شیوه نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده بر طبق مبنای خود مبتنی بر روش امامت کلامی نص محور که همان مبنا و روش مرحوم میرحامد حسین هندی در کتاب گرانسنگ عبقات الانوار است، از منابع معتبر اهل سنت استفاده نموده و بر طبق همان روش به اثبات دلالت آیه بر امامت و عصمت اهل بیت علیهم السلام می‌پردازد.

ساختار کتاب

نویسنده کتاب را در دو بخش به نگارش درآورده اند.

بخش اول: زندگانی امیرمومنان علی علیه السلام

نویسنده در ابتدای این بخش حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام را با بیانی از علامه حلی معرفی می نمایند، سپس با اشاره به فضایل ایشان می نویسد که فضیلت های علی بن ابی طالب علیه السلام قابل شمارش نمی باشد كه از جمله این فضایل می توان به برتری ایشان به همه مردم، مصداق نفس رسول خدا صلی الله علیه و آله بودن ، برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله، همسر فاطمه زهرا سلام الله علیها  و داشتن معجزات فراوانی که باعث شد گروهی در حق ایشان دست به غلو بزنند

نویسنده در ضمن مطالب به کلام ابن تیمیه اشاره می کند که برادری رسول خدا صلی الله علیه و آله با علی بی ابی طالب علیه السلام را  دروغ می شمارد و سپس به جواب او از کلمات علمای اهل سنت می پردازد که روایات اخوت علی بن ابی طالب علیه السلام با رسول خدا صلی الله علیه و آله را در کتب خود مطرح کرده اند و حتی علمای بزرگی مثل حافظ ابن حجر عسقلانی این گفته ابن تیمیه را نادرست خوانده اند.

بخش دوم: زندگانی امام حسن و امام حسین علیهما السلام

 در ابتدای این بخش نویسنده برای معرفی این دو بزرگوار  کلامی  از علامه حلی رحمة الله علیه را مطرح می نمایند که ایشان نوه های رسول خدا صلی الله علیه و آله و دو سرور بهشتیان و زاهد ترین و عالم ترین مردم زمانه خویش می باشند و  در راه خداوند، به شایسته ترین شکل جهاد کردند تا اینکه به شهادت رسیدند. و بعد به زهد امام حسن علیه‌السلام و فدا شدن ابراهیم فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله به امام حسین علیه السلام اشاره می کند .

نویسنده در ادامه  به ایرادات ابن تیمیه به بیانات علامه اشاره می کند و به تک تک آنها جواب می دهد.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *