کتابشناسی کتاب «دستبردی در حدیث ثقلین»
معرفی نویسنده و کتاب:
حسینی میلانی، سید علی / معاصر / کتاب دستبردی در حدیث ثقلین / مکان چاپ: قم / ناشر: مرکز حقایق اسلامی / چاپ چهارم: ۱۳۹۲ ش / ۱ جلد / تعداد صفحات: ۵۶ / سلسله پژوهش های اعتقادی.
نویسنده حضرت آیت الله میلانی حفظه الله است که عمر خود را در راه دفاع از مکتب تشیع هزینه نموده است و در این راستا تألیفات گرانبهایی را در راه ترویج مکتب تشیع نگاشته است که از مهمترین آثار وی می توان به دو کتاب «جواهرالکلام فی معرفة الامامة و الامام» و «نفحات الازهار فی خلاصة عبقات الانوار» اشاره کرد.
برای آشنایی با دیگر کتب وی به کتابخانه سایت مراجعه شود.
هدف نویسنده:
هدف اصلی و اولیه نویسنده در تمام کتب خود دفاع تام و کامل از ولایت و امامت اهل بیت علیهم السلام است.
حدیث ثقلین از احادیث معروف و مشهور خاصه و عامه است که برخی مغرضان در مقابل آن به جعل حدیث وصیت به کتاب و سنت پرداخته و آن را به عنوان حدیث ثقلین مطرح کردهاند.
در برخی کتب اینگونه آمده که این حدیث را پیامبر صلی الله علیه و آله در حجة الوداع مطرح نموده است.
نوشتار پیش رو پژوهشی در مورد اصل روایت و راویان آن است که مورد بررسی و نقد قرار گرفته و حقیقت امر را برای حقیقت جویان روشن ساخته است.
محتوا کتاب:
کتاب حاضر دارای سه بخش است که نویسنده در هر بخش مطالب مربوط به این حدیث جعلی را بیان مینماید:
بخش یکم: راویان خبر و روایات آنان
در این بخش نویسنده ناقلان و روایت آنان را مطرح مینماید.
روایت ثقلین به صورت: «کتاب الله و سنتی» تنها در چند کتاب حدیثی و سیره نقل شده است.
این خبر را هشت نفر روایت کردند که اولین ناقل متوفای سال ۱۷۹ است، که به ترتیب عبارتند از: مالک بن انس، ابن هشام، حاکم، بیهقی، ابن عبد البر، قاضی عیاض، سیوطی و متقی هندی.
بخش دوم: بررسیهایی در اسناد روایت
در این بخش مصنف پیش از بررسی سندی این روایات چند نکته را مطرح میکنند، از جمله:
- بخاری و مسلم از این روایت اعراض کردند، و در کتاب صحیح خود نیاوردند، در حالی که اهل سنت احادیث صحیح السندی بسیاری را به بهانه عدم نقل این دو بر ترک آنها اتفاق کردند.
- در هیچ یک از کتابهای دیگری که نزد اهل سنت به صحاح معروف هستند آورده نشده است.
- در هیچ یک از مسانید معتبری همچون مسند احمد بن حنبل نیامده است.
- بیشتر راویان این روایت به غرابت آن تصریح کردهاند.
پس از این نکات مصنف به بررسی این روایات میپردازد، و جعلی بودن آن را اثبات مینماید.
بخش سوم: اندیشهای در متن روایت و معنای آن
در این بخش نویسنده هدف و انگیزه جاعلان را مطرح میکند: که از جمله احتمالات مقابله و معارضه کردن با حدیث واقعی ثقلین است.
سپس نویسنده حدیث واقعی ثقلین را بیان میکنند و راویان که حدود چهل زن و مرد هستند را بیان میکند و دلالت آن بر جوب پیروی امت از ائمه عترت در همه شؤون دینی و دنیوی را بیان میکنند.
در پایان نویسنده میفرماید: بر فرض صحت این حدیث، باز هم منافاتی بین وصیت به کتاب و سنت با وصیت به کتاب و عترت وجود ندارد، زیرا بین مسلمانان در وجوب التزام و عمل به کتاب و سنت شریف نبوی هیچگونه اختلافی نیست جز وجوب گرفتن سنت از عترت نبوی بر اساس حدیث کتاب و عترت.