فایل تصویری بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته
فایل صوتی بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته
متن کامل بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته
با موضوع : چرا در شب نیمه شعبان به زیارت سیدالشهداء علیهالسلام برویم؟
به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت حجت بن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجه شریف_شعبان المعظم ۱۴۴۳ق
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین، و الصلاة و السلام علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد و آله الطاهرین، لاسیما بقیة الله فی الارضین، و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین.
در آستانه روز ولادت ولی عصر و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم، تبریک عرض میکنیم ولادت حضرت را به عموم شیعیان.
ما برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا میکنیم، سؤال این است که برای چه دعا میکنیم؟ اگر امام زمان تشریف بیاورند و فرج حاصل بشود چه میشود؟
دوم اینکه چرا در شب نیمه شعبان که شب ولادت آن حضرت است ما به کربلا میرویم به زیارت سید الشهداء سلام الله علیه؟
چه ارتباطی است بین ولادت امام زمان و زیارت سید الشهداء؟
به نظرم رسیده که در این جلسه این دو تا سؤال را جواب بدهم.
اما سؤال اول جوابش آسان است برای عموم اهل ولایت و آن کسانی که زیارت آل یس را میخوانند برای آنها بالخصوص جواب این سؤال روشن است، در زیارت آل یس ما میخوانیم که در زمان ولی عصر و در دوران حکومتشان سه کار اساسی توسط حضرت سلام الله علیه خواهد شد.
الامر الاول اینکه عدل و قسط در سراسر عالم پیاده خواهد شد، و این چیزی است که مورد انتظار پیغمبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام و الصلاة و همهی مؤمنین بوده و هست.
امر دوم این است که احکام دین در عالم پیاده میشود. این جهت را توضیح خواهم داد.
امر سوم این است که ما شیعیان در انتظار انتقام امام زمان هستیم از قتله سید الشهداء و صدیقه طاهره و ائمه اطهار این کار نشده تا حالا؛ این در خود زیارت آل یس هست، بنابراین وقتی دعا میکنیم و فرج ولی عصر را تقاضا میکنیم در واقع این امور را تقاضا میکنیم که توسط حضرت اجراء خواهد شد ان شاء الله تعالی.
و اما سؤال دوم مقداری توضیح میدهم و عرض میکنم که ما در تاریخ اسلام ایام مهمی داشتیم و داریم که در سرنوشت اسلام و مسلمین این ایام دخیل هستند و مؤثر هستند، بلکه سرنوشت ساز هستند این ایام، اهم این ایام چهار یوم است:
یوم اول یوم مبعث پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که روز حدوث اسلام است.
یوم دوم یوم غدیر خم است که روز تکمیل اسلام است.
روز سوم روز عاشوراء است که یوم بقاء اسلام است.
روز چهارم روز نیمه شعبان که روز تحقق اسلام است در عالم.
گمان میکنم به این ترتیب و بیان که عرض میکنم گفته نشده.
شما ملاحظه کنید درباره بعثت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این آیهی مبارکه نازل شده است: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون» خداوند متعال پیغمبر اکرم را فرستاده تا دین اسلام روی زمین بر سایر ادیان غلبه پیدا کند و پیروان ادیان دیگر مسلمان شوند، اسلام بیاورند، این معنا تحقق پیدا نکرده، کی تحقق پیدا میکند؟ در زمان ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، به چه دلیل؟ به دلیل اینکه در قرآن مجید این آیه را داریم که: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ».
مرحوم کلینی به سندشان روایت کردند از امام کاظم علیه السلام که راوی میگوید از امام سؤال کردم معنای «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ» چیست؟ فرمودند: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْوَلَايَةِ لِوَصِيِّهِ وَ الْوَلَايَةُ هِيَ دِينُ الْحَقِّ» قُلْتُ: «لیظهره علی الدین کله» یعنی چه؟ « لِيُظْهِرَهُ عَلَى جمیع الْأَدْيَانِ عِنْدَ قِيَامِ الْقَائِم علیه السلام». غلبه پیدا میکند دین اسلام بر سایر ادیان در زمان حضرت ولیعصر.
پس ملاحظه میکنید بین نیمه شعبان و ۲۷ رجب که روز مبعث است چه ارتباطی وجود دارد.
اما به نسبت روز غدیر خم، هم عامه روایت کردهاند و هم خاصه روایت کردهاند به روایت فریقین در این روز خداوند متعال بعد از خطبه پیغمبر اکرم و بیعت گرفتن برای امیرالمؤمنین «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً» امروز رضیت لکم الاسلام دینا.
کدام دین را امام زمان علیه السلام بر تمام ادیان غالب خواهند کرد؟ دینی که در روز غدیر خم مورد رضایت خداوند متعال قرار گرفت، دینی که به ولایت امیرالمؤمنین تکمیل شد، که ما در این آیهی مبارکه «وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ» آن دینی که در روز غدیر خم «ارتضی لهم» این دین توسط ولیعصر و اصحاب ایشان در زمان حکومتشان در عالم حاکم خواهد شد.
نگاه کنید در مجمع البیان در ذیل این آیه مرحوم طبرسی مطلبی را از امیرالمؤمنین نقل میکند، امیرالمؤمنین خطبهای دارند که در آن خطبه متعرض کارهای آن سه نفر شدهاند، بعد در آنجا میفرمایند همهی این قضایا که اتفاق افتاده است: «لِتَتِمَ النَّظِرَةُ الَّتِي أَوْجَبَهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِعَدُوِّهِ إِبْلِيس» ابلیس از خداوند متعال اجازه خواست، ابلیس از خداوند متعال مهلت خواست، خداوند متعال حکمتش اقتضا کرد که به ابلیس مهلت دهد، برای چه؟ حکمت چه بود؟ امتحان مردم، امتحان لامحال باید واقع شود، «لِتَتِمَ النَّظِرَةُ الَّتِي أَوْجَبَهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِعَدُوِّهِ إِبْلِيس، إِلَى أَنْ يَبْلُغَ الْكِتابُ أَجَلَهُ وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكافِرِينَ وَ يَقْتَرِبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ الَّذِي بَيَّنَهُ فِي كِتَابِهِ بِقَوْلِهِ- وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِم»
حضرت میفرمایند: «وَ ذَلِكَ إِذَا لَمْ يَبْقَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُه» آن وقت حضرت ظاهر خواهند شد که از اسلام نمانده مگر اسمش، «وَ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ غَابَ صَاحِبُ الْأَمْرِ بِإِيضَاحِ الْعذرِ لَهُ فِي ذَلِكَ لِاشْتِمَالِ الْفِتْنَةِ عَلَى الْقُلُوب» امتحانی که همه باید بشوند، وقتی چنین شد «يُؤَيِّدُهُ اللَّهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها- وَ يُظْهِرُ دِيْنَ نَبِيِّهِ صلی الله علیه و آله عَلَى يَدَيْهِ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون».
باز مرحوم طبرسی میگوید المروی عن اهل البیت علیهم السلام انها فی المهدی آل محمد صلی الله علیه و آله.
باز روایت میکند از امام سجاد، امام باقر، امام صادق علیهم السلام: «هو مهدي هذه الأمة و هو الذي قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم إنه لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطوّل اللّه ذلك اليوم حتى يلي رجل من عترتي، اسمه اسمي، يملأ الأرض عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا»
چه ارتباطی است بین نیمه شعبان و روز غدیر؟ آن دینی که آن روز تکمیل شد و مورد رضای خدا قرار گرفت آن دین قرار است توسط ولیعصر در این عالم به اجراء برسد و پیاده شود.
و از آن طرف باز میبینیم بین نیمه شعبان و روز عاشوراء ارتباط است.
شما نگاه کنید در ذیل آیه مبارکه: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا».
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ولیّدم سید الشهداء هستند، «نَزَلَت فی قتل حسین علیه السلام»، باز ائمه فرمودند: «لو قتل اهل الارض به ما کان مسرفا»، اینقدر استشهاد و عظمت سید الشهداء در درگاه الهی مهم است که اگر همه اهل عالم به خاطر سیدالشهداء علیه السلام به قتل برسند اسراف نشده است.
آن وقت امام زمان ولیّدم هستند و انتقام خواهند گرفت و حکم الهی را به اجراء خواهند گذاشت.
پس بین ولادت امام زمان و زیارت سیدالشهداء چه ارتباطی است؟ شب نیمه شعبان میرویم خدمت حضرت دو کار میکنیم:
اول اینکه به حضرت ولادت امام زمان را تهنیت عرض میکنیم.
دوم در آنجا اعلام میکنیم به حضرت آمادگی خودمان را برای نصرت ولیعصر و اینکه زیر پرچم ایشان باشیم و در انتقام شرکت کنیم و در پیاده شدن احکام اسلام و تحقق وعدهی الهی شریک باشیم.
این خلاصهی آن چیزی بود که امروز میخواستم عرض کنم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.