مرکز حقایق اسلامی

کتابشناسی کتاب «خواستگاری ساختگی»

کتابشناختی کتاب و نویسنده

حسینی میلانی، سید علی؛ خواستگاری ساختگی؛ نویسنده معاصر؛ موضوع : پژوهشی در داستان خواستگاری امیرالمؤمنین از دختر ابوجهل؛ زبان فارسی؛ ۱ جلد؛ ناشر: مرکز حقایق اسلامی؛ قم؛ چاپ چهارم، سال چاپ: ۱۳۹۰ ش

 

نویسنده کتاب حضرت آیت‌الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته از علمای بزرگ قرن حاضر در دفاع از حریم ولایت و امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند که خدمات و برکاتی بسیار گرانقدر در عرصه‌های گوناگون در این زمینه ارائه نمودند.

ایشان صاحب عناوین متعددی از کتب هستند که در رأس آن‌ها نام دو کتاب «جواهرالكلام في معرفة الامامة و الامام» و «نفحات الازهار في خلاصة  عبقات الانوار» می‌درخشد؛ بخش اندکی از کتب ایشان که داخل کتاب‌خانه سایت بارگذاری شده عبارتند از :

نگاهی به حدیث ثقلین، نگاهی به حدیث ولایت، حدیث اقتدا به شیخین در ترازوی نقد، فدک در فراز و نشیب، دستبردی در حدیث ثقلین، خلافت ابوبکر در ترازوی نقد، نگاهی به آیه ولایت، مظلومیت برترین بانو، ازدواج ام‌کلثوم با عمر، نگاهی به حدیث سدّالأبواب، نگاهی به حدیث غدیر، آیات غدیر، نگاهی به تفسیر آیه مباهله و…

 

هدف نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده محترم در تمام آثارشان یک هدف اصلی و اساسی را دنبال نموده‌اند و آن هم دفاع تمام عیار از کیان ولایت و امامت امیرالمؤمنین و فرزندان والا مقامشان علیهم‌السلام، است و در این اثر گرانقدر هم هدف نقد و دفع طعن و جسارت­‌هایی است که در اثر نقل ماجرای ساختگی و جعلی در کتب اهل سنت، بر پیامبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم وارد شده است.

نویسنده در پیش گفتار می­‌نویسد: «ما در بررسی این موضوع به روایت­هایی که به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، امیر مؤمنان علی علیه السّلام و حضرت زهرا سلام الله علیها مربوط می­شود – در کلیه منابع روایی که در اختیار داشتیم – مراجعه کردیم. سندها و عبارات مختلف متن آن­ها را بررسی نمودیم و در شرح حال راویان آن، در پرتو گفتار علمای بزرگ رجال شناسی اندیشیدیم.

سپس مدلول این حدیث را بر اساس قواعدی که در کتاب­های علوم حدیثی مقرر شده و با استناد به آنچه که محققان و شارحان اخبار و روایات گفته­اند به دقت نگریستم. نتیجه این بود که این حدیث را روایتی جعلی، داستانی و ساختگی، و حکایتی ساخته و پرداخته یافتیم؛ و در پسِ این دسیسه، دیدم که در درجه نخست جسارت کردن و طعنه زدن به پیامبر صلّی الله علیه و آله، سپس به علی مرتضی علیه السلام و صدیقه کبری سلام الله علیها مورد نظر بوده است»[۱].

 

شیوه نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده محترم بر طبق مبنای خود مبتنی بر روش امامت کلامی نص محور که همان مبنا و روش مرحوم میرحامد حسین هندی در کتاب گرانسنگ عبقات الانوار است، از منابع معتبر اهل سنت استفاده نموده و با نقل روایات مختلف در کتب اهل سنت ابتداء به بررسی سندی طبق مبانی اهل سنت پرداخته و سپس با بررسی متون مختلف روایات به مدلول آنها پرداخته و نتیجه گرفته است.

ساختار کتاب «خواستگاری ساختگی»

نویسنده محترم کتاب را در پنجم بخش نگارش کردند که هر کدام دارای چند مطلب هستند که به شرح ذیل است:

بخش اوّل «حدیث خواستگاری و مصادر آن»

نویسنده در این بخش حدیث خواستگاری و تمام مصادر آن را از کتب بخاری، مسلم، ترمذی و… بیان می­‌کند.

نخستین نکته­‌ای که درباره این حدیث جلب توجه می­‌کند این است که نه تنها محدّثان بزرگ اهل سنت، مثل مسلم و بخاری، بلکه تمام نویسندگان صحاح شش­گانه بر این روایت اتفاق کرده­‌اند.

بخش دوّم «حدیث خواستگاری در مسندها و معجم‌­های متأخّر»

در این قسمت نویسنده متن روایت­های مختلف از حدیث خواستگاری را بیان می­‌کند.

از جمله روایت: هیثمی، ابن حجر عسقلانی، و روایت متقی هندی.

 

بخش سوّم «نگاهی به اسناد حدیث خواستگاری»

در این قسمت مؤلّف طرق مختلف حدیث خواستگاری را بررسی می­‌نماید که این طرق به ده نفر منتهی می­‌شود، و به بررسی راویان آن می­‌پردازد. از جمله طرق این روایت عبارتند از:

  1. مسور بن مخرمه
  2. عبدالله بن عباس
  3. علی بن الحسین علیهماالسلام
  4. عبدالله بن زبیر
  5. عروة بن زبیر

 

بخش چهارم «سخنی در مورد روایت مِسوَر»

در این قسمت نویسنده نویسنده روایت مسور را مورد بررسی قرار می‌­دهد. این طریق تنها طریقی است که بخاری، مسلم، نسایی و ابن ماجه آن را نقل کرده­‌اند.

و حدیثی که در نزد همگی آن­ها قابل اعتماد و صحیح است، همان حدیث مسور بن مخرمه است.

 

بخش پنجم «بررسی متن حدیث و مدلول آن»

در این بخش نویسنده مدلول حدیث را مورد بررسی قرار داده است و به این نتیجه می‌­رسد که:

  1. با توجه به جمله مسور «و من بالغ بودم» موجب شک و تردید در اصل شنیدن این حدیث از پیامبر صلی الله علیه و آله است.
  2. با توجه به اختلاف متون روایات و معانی آن شارحان نتوانستند وجه معقولی برای جمع پیدا کنند.
  3. مدلول حدیث، متناسب با شأن امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهما نیست.
  4. علاوه بر تکذیب این ماجرا توسط سنّت و شریعت، اخبار صحیح نیز آن را تکذیب می‌کند.
  5. این ماجرا توسط سیره و روش امیرالمؤمنین و حالات او با برادرش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله تکذیب می­‌شود.

 

پی‌نوشت‌:

[۱] خواستگاری ساختگی ص۱۷

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساختگی

کتابشناسی به اهتمام: مجید مطهری راد

امامت پژوه مرکز حقایق اسلامی

دانلود