مرکز حقایق اسلامی
کتاب حاضر بر گرفته از کتاب «ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا» اثر حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته است، با توجه به اینکه محتوا و مطالب این کتاب علمی و پژوهشی است، هدف نویسنده با سبک ادبی ویژه و به طور ساده نویسی و روان نویسی کتاب با حفظ محتوا و پیام معنوی آن متناسب با روحیه مخاطبان جوان و نوجوان در حوزه دین است.

 

کتابشناسی کتاب «دست شیطان»

کتابشناختی کتاب و نویسنده

پور ولی کلشتری، مجید؛ دست شیطان؛ نویسنده معاصر؛ موضوع : خلاصه و روان نویسی کتاب ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا اثر آیت الله سیدعلی حسینی میلانی؛ زبان فارسی؛ ۱ جلد؛ ناشر: مرکز حقایق اسلامی (نشر الحقائق) واحد جوان و نوجوان؛ قم؛ چاپ اول، سال چاپ: ۱۴۰۰ ش؛ ۸۸ صفحه

 

هدف نویسنده در نگارش کتاب

کتاب حاضر بر گرفته از کتاب «ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا» اثر حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته است، با توجه به اینکه محتوا و مطالب این کتاب علمی و پژوهشی است، هدف نویسنده با سبک ادبی ویژه و به طور ساده نویسی و روان نویسی کتاب با حفظ محتوا و پیام معنوی آن متناسب با روحیه مخاطبان جوان و نوجوان در حوزه دین است.

 

شیوه نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده محترم کتاب پیشرو را با هفتاد و چهار عنوان در هفتاد و چهار صفحه به طور مختصر و روان نگاشته است و با وجود ذکر منابع اصلی مطالب اما تمامی منابع و شواهد تاریخی را در این کتاب بیان نکرده است لذا محققین و پژوهش‌گران برای تحقیق و استفاده از منابع به کتاب اصلی «ناگفته هایی از حقایق عاشورا» مراجعه نمایند.

 

ساختار کتاب

نویسنده محترم در هر صفحه یک مطلب و حقیقت عاشورایی و در برخی موارد شبهات وارده بر عاشورا  را بیان کرده است و به پاسخگویی پرداخته است، که نمونه‌ای از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

۱.ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا: عاشورا تقابل دو جبهه است، جبهه نور و تاریکی، عاشورا غدیری تازه است، عاشورا زنده است به عزا ، عاشورا زنده است به اشک.

۲.شبهه ای مطرح شده مبنی بر اینکه باید برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و ابوبکر عزاداری کنیم: عالم اهل سنت عبد القادر گیلانی می‌گوید عاشورا روز جشن و شادی و سرور است، بهتر است ما همان دوشنبه‌ای که رسول خدا صلی الله علیه و آله و ابوبکراز دنیا رفته‌اند عزاداری کنیم و به بعد به پاسخ این شبهه پرداخته شده است.

۳.شبهه دیگری وارد شده مبنی بر اینکه چه کسی گفته یزید قاتل است؟ غزالی دیگر عالم اهل سنت می‌گوید: بر ما ثابت نشده است که یزید قاتل حسین بن علی علیه السلام باشد و هر کس قاتل بوده شاید پیش از مرگ توبه کرده باشد پس ما حق لعن قاتل حسین علیه السلام را نداریم و بعد به آن پاسخ داده شده است.

۴.از شبهات دیگری که در این زمینه مطرح شده این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله قاتل امام حسین علیه السلام است: ابن عربی مالکی می‌نویسد: حسین کشته نشد مگر به شمشیر جدش!! او معتقد است حکم قتل امام حسین علیه السلام را در حقیقت رسول خدا صلی الله علیه و آله امضا کرده است.

۵.برخی شبهه کرده و ادعا کردند که سقیفه باید پاکیزه باقی بماند: عبد المغیث عالم اهل سنت می‌گوید: من به این دیل از یزید دفاع می‌کنم که می‌خواهم لعن خلفاء را از سر زبان‌ها قطع شود.

تفتازانی دیگر عالم اهل سنت می‌نویسد: لعن یزید، به لعن معاویه می‌انجامد و لعن معاویه به لعن دیگر خلفا خواهد رسید! پس باید در ابتدا از لعن یزید جلوگیری کرد.

۶. پول بدهید تا دهانم بسته بماند: از مخالفین خلافت یزید عبد الله بن عمر بود که صد هزار درهم رشوه گرفت تا در برابر اعلام خبر خلافت یزید سکوت کند و صدایش را به اعتراض بلند نکند.

۷.در تاریخ قضایایی ذکر شده از جمله اینکه خطاب به برخی اصحاب گفته شده , به جرم محبت تو را خواهم کشت: «حجر بن عدی» و «عمرو بن حمق» از یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله و شخصیت‌های بزرگ شیعه در کوفه، توسط «زیاد بن ابیه» دستگیر شدند و به آنها امر شد امیر المؤمنین علیه السلام را لعن و دشنام دهند، اما آنها نپذیرفتند لذا اعدام شدند.

۸.نامه یزید به عبیدالله «حسین بن علی علیه السلام را بکش تا آقا و محترم باشی»: یزید برای عبید الله نامه نوشت و گفت: به من خبر رسیده است که حسین بن علی علیه السلام در راه کوفه است. خلافت تو بر کوفه یک امتحان است، اگر توانستی حسین بن علی علیه السلام را به قتل برسانی، آقا و محترم هستی و شان و حرمت تو را حفظ خواهم کرد.

۹.من پسر یک قاتل هستم: یزید پسری داشت به اسم «معاویه». بعد از مرگ یزید، معاویه بر منبر رفت و گفت: پدرم قاتل حسین بن علی علیه السلام است. جدم معاویه نیز غاصب خلافت بود، و من کاری به خلافت ندارم.

۱۰.فرزندان ما را کشتند و بانوان ما را اسیر کردند: امام سجاد علیه السلام در پاسخ مردی که پرسیده بود: ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله روزهایت را چگونه می‌گذرانی؟ پاسخ دادند: روزگار ما مثل روزگار بنی اسرائیل در نزد آل فرعون است. فرزندان ما را کشتند. بانوان ما را اسیر کردند.

 

  • مرکز فروش: قم-ساختمان ناشران-طبقه منفی یک-واحد ۳۹
  • تماس با مدیر انتشارات: ۰۹۱۲۵۵۳۴۱۷۴
  • کانال اطلاع رسانی و اخبار مرکز حقایق اسلامی

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *