مرکز حقایق اسلامی

 

کتابشناسی کتاب «نگاهی به آیه تطهیر»

 

کتابشناختی کتاب و نویسنده

 

حسینی میلانی، سید علی؛ نگاهی به آیه تطهیر؛ نویسنده معاصر؛ موضوع : پژوهشی در تفسیر و شأن نزول آیه تطهیر؛ زبان فارسی؛ ۱ جلد؛ ناشر: مرکز حقایق اسلامی؛ قم؛ چاپ اول، سال چاپ: ۱۳۹۰ ش؛ ۱۱۲ صفحه

 

نویسنده کتاب حضرت آیت‌الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته از علمای بزرگ قرن حاضر در دفاع از حریم ولایت و امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند که خدمات و برکاتی بسیار گرانقدر در عرصه‌های گوناگون در این زمینه ارائه نمودند.

ایشان صاحب عناوین متعددی از کتب هستند که در رأس آن‌ها نام دو کتاب «جواهرالکلام فی معرفة الامامة و الامام» و «نفحات الازهار فی خلاصة  عبقات الانوار» می‌درخشد؛ بخش اندکی از کتب ایشان که داخل کتاب‌خانه سایت بارگذاری شده عبارتند از :

نگاهی به حدیث ثقلین، نگاهی به حدیث ولایت، حدیث اقتدا به شیخین در ترازوی نقد، فدک در فراز و نشیب، دستبردی در حدیث ثقلین، خلافت ابوبکر در ترازوی نقد، نگاهی به آیه ولایت، مظلومیت برترین بانو، ازدواج ام‌کلثوم با عمر، نگاهی به حدیث سدّالأبواب، نگاهی به حدیث غدیر، آیات غدیر، نگاهی به تفسیر آیه مباهله و…

 

هدف نویسنده در نگارش کتاب

 

نویسنده محترم در تمام آثارشان یک هدف اصلی و اساسی را دنبال نموده‌اند و آن هم دفاع تمام عیار از کیان ولایت و امامت امیرالمؤمنین و فرزندان والا مقامشان علیهم‌السلام، است و در این اثر گرانقدر هم با توجه به اینکه این آیه از آیات مورد استدلال شیعه بر امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و این آیه در میان آیاتی است که درباره همسران پیامبر صلی الله علیه و آله می‌باشد، هدف نویسنده محترم بررسی آیه مذکور است که مراد از اهل بیت در آیه چه کسانی هستند؟ و اثبات دلالت آیه بر عصمت اهل بیت چگونه است؟ و در نهایت پاسخ دادن به تناقضات و شبهات.

 

شیوه نویسنده در نگارش کتاب

نویسنده محترم بر طبق مبنای خود مبتنی بر روش امامت کلامی نص محور که همان مبنا و روش مرحوم میرحامد حسین هندی در کتاب گرانسنگ عبقات الانوار است، از منابع معتبر اهل سنت استفاده نموده و بر طبق همان روش به اثبات دلالت آیه بر امامت و عصمت اهل بیت علیهم السلام می‌پردازد.

 

ساختار کتاب

نویسنده محترم کتاب را در چهار بخش به نگارش درآورده‌اند.

 

بخش یکم: اهل بیت چه کسانی هستند؟

در این قسمت نویسنده به این مطلب می‌پردازند که مصداق اهل بیت توسط خود پیامبر مشخص شده است و ماجرای حدیث کساء در کتب اهل سنت توسط ده‌ها تن از صحابه نقل شده که نام دوازده نفر از جمله عایشه را بیان می‌کنند.

و همچنین حدیث مذکور را عالمان بزرگ اهل سنت از جمله احمد بن حنبل، مسلم، ابوحاتم و ترمذی نقل کرده‌اند.

در ادامه این بخش نویسنده روایات مذکور عالمان و محدثان اهل سنت را نقل می‌کند و بعد از آن صحت و اعتراف به صحت آن را بیان می‌کنند.

و در نهایت به دلالت آیه پرداخته و مراد از اهل بیت را با توجه به روایات نقل شده که در زیر عبا فقط پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام حضور داشتند و از ورود همسران پیامبر به زیر عبا نهی شد و اجازه داده نشد، مشخص کرده‌اند.

 

بخش دوم: آیه تطهیر و نادرستی دو دیدگاه دیگر

نویسنده در بخش دوم بعد از اینکه بر اساس روایات فریقین ثابت شد مراد از اهل بیت چه کسانی هستند، با بررسی شخصیت قائلین نظریات دیگر به نقد و رد دو نظریه دیگر در این باره که قائلند مراد همسران پیامبر یا همسران و اهل ایشان هستند، می‌پردازد، و میفرمایند چون پیامبر طبق روایات متفق مصداق را مشخص کردند دیگر ارزش ندارد به تفاسیر اشخاص دیگر توجه کرد.

 

بخش سوم: آیه تطهیر و عصمت اهل بیت علیهم السلام

در این بخش نویسنده بر اساس مقدمه به اثبات عصمت اهل بیت بر اساس این آیه می‌پردازند که به طور خلاصه عبارت است از:

۱-کلمه «إنّما» در آیه به معنای حصر است، یعنی خداوند اراده کرده که آلودگی و رجس را فقط از ایشان (نه دیگران) بزداید.

۲-اراده در این آیه اراده تکوینی است.

۳-منظور از رجس و آلودگی در این آیه مطلق «گناه» و «نقص» است.

 

بخش چهارم: معنای آیه تطهیر و تناقض گویی علمای اهل سنت

در این بخش به بررسی معنای آیه تطهیر از دیدگاه علمای اهل سنت پرداخته‌اند که علمای اهل سنت سه گروه شده‌اند که تنها یک نظر با توجه به روایات مطرح شده با نظر شیعه برابر است.

سه گروه عبارت است از:

۱.گروه متفق با شیعه در واقع از سنت اثبات شده پیامبر صلی الله علیه و آله پیروی کرده‌اند و در خصوص این مقام به آن عمل نموده‌اند.

۲.گروه همراه با عکرمه خارجی و مقاتل.

۳.گروه تابع ضحاک.

در ادامه این بخش دو اعتراف ابن تیمیه را بیان می‌کنند که عبارت است از:

۱.صحت حدیث نقل شده از اُم سلمه

۲.غیر از علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام مشمول آیه نیستند.

سپس ایشان سخنان نادرست ابن تیمیه را نقد می‌کنند.

و در ادامه به دیگر دلالت آیه آن هم افضلیت اهل بیت علیهم السلام طبق این آیه می‌پردازند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

BC26881G001

کتابشناسی به اهتمام: مجید مطهری راد

امامت پژوه مرکز حقایق اسلامی

دانلود