مرکز حقایق اسلامی

نگاهی به حدیث ثقلین

 

کتابشناسی کتاب «نگاهی به حدیث ثقلین»

معرفی نویسنده و کتاب:

حسینی میلانی، سید علی / معاصر / کتاب نگاهی به حدیث ثقلین / مکان چاپ: قم / ناشر: مرکز حقایق اسلامی / چاپ پنجم: ۱۳۹۵ ش / ۱ جلد / تعداد صفحات: ۸۰ / سلسله پژوهش های اعتقادی.

 

نویسنده حضرت آیت الله میلانی حفظه الله است که عمر خود را در راه دفاع از مکتب تشیع هزینه نموده است و در این راستا تألیفات گران­بهایی را در راه ترویج مکتب تشیع نگاشته است که از مهمترین آثار وی می توان به دو کتاب «جواهرالکلام فی معرفة الامامة و الامام» و «نفحات الازهار فی خلاصة  عبقات الانوار» اشاره کرد.

برای آشنایی با دیگر کتب وی به کتابخانه سایت مراجعه شود.

 

هدف نویسنده:

هدف اصلی و اولیه نویسنده در تمام کتب خود دفاع تام و کامل از ولایت و امامت اهل بیت علیهم‌السلام است.

در اثر پیش رو هدف نویسنده بیان بهترین راه حل جهت متفق شدن مسلمانان از دیدگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله است. ایشان در کتاب خود می­‌نویسند: «در این راستا آنان برای دست­یابی به این هدف، راه­ها، پیشنهاد­ها و نظریه‌­هایی ارائه کرده­‌اند، ولی حدیث شریف ثقلین بهترین وسیله برای اتفاق و گرد هم آمدن مسلمانان می­‌باشد؛ چرا که این حدیث از طرفی مورد پذیرش همه فرقه­‌های اسلامی است؛ و از طرف دیگر مدلول و معنای آن واضح و روشن است»[۱].

 

محتوای کتاب:

کتاب حاضر دارای چهار بخش است که نویسنده در هر بخش مطالب مربوط به حدیث ثقلین را بیان می­‌نماید:

 

بخش یکم: پژوهشی در واژگان حدیث ثقلین

در این قسمت نویسنده ابتدا واژه (ثقل) را مورد بررسی قرار داده سپس به دیگر واژگان این حدیث پرداخته، و به این مطلب اشاره می­‌نمایند که در برخی متون به جای واژه ثقلین، واژه خلیفه آمده است که صریح در مدعای شیعه است.

نتیجه بحث اینکه با وجود الفاظ مختلف این حدیث تمامی آنها مفید معنای امامت و خلافت است.

 

بخش دوم: نگاهی به راویان حدیث ثقلین

نویسنده در این قسمت راویان حدیث ثقلین را بیان می‌­کند که ۲۰ نفر از صحابه این روایت را بیان کرده‌­اند از جمله: امیرالمؤمنین علیه‌السلام، امام حسن مجتبی علیه السلام، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، جابربن عبدالله انصاری و… می­‌باشند.

و این حدیث را ۵۰ نفر از پیشوایان مشهور اهل تسنن نقل کرده­‌اند از جمله: سعید بن مسروق ثوری، سلیمان بن مهران اعمش، محمد بن اسحاق، محمد بن سعد،ابن عساکر، ابن حجر عسقلانی، هیثمی، فخر رازی  و….

 

بخش سوم: بررسی دلالت­‌های حدیث ثقلین

نویسنده محترم در این بخش به نکاتی که از حدیث ثقلین استخراج می‌­شود را بیان می‌­کند.

با توجه به واژگان: الاخذ، التمسک، الاعتصام؛ که دال بر وجوب تبعیت مطلق می­‌باشند، حدیث ثقلین بیانگر امامت و خلافت می­‌باشد، و با توجه به دستور اقتداء به آنان حدیث ثقلین بیانگر اعلمیت نیز می­‌باشد که اعلمیت مطلق دال بر افضلیت است، و همچنین این حدیث بر عصمت اهل‌بیت علیهم السلام دلالت دارد. در تایید همین گفتار نویسنده سخنانی از عالمان اهل ­سنت بیان می­‌کنند.

نکته مهمی که نویسنده در این بخش به آن اشاره دارند این است که در پرتو این حدیث است که می­‌توان مسلمانان را به اتحاد دعوت کرد.

 

بخش چهارم: بررسی اشکال­‌ها و ایرادات واهی بر حدیث ثقلین

در این بخش نویسنده اشکالات واهی که به این حدیث وارد کرده­‌اند را نقل کرده و پاسخ می­‌دهند. از جمله اشکالات:

  1. تضعیف حدیث: تنها کسی که این حدیث را تضعیف کرده و در کتاب العلل المتناهیه آورده ابن جوزی است که خود مورد تخطئه عالمان اهل سنت قرار گرفته است، و همچنین نویسنده در جواب مصادر معتبر ناقل حدیث ثقلین را بیان کردند.
  2. ناشناخته بودن متن حدیث: ابوعبدالله بخاری می­‌نویسد: قال احمد… احادیث الکوفیین هذه مناکیر. نویسنده از این اشکال با دو جهت پاسخ داده است: ۱. نسبت کلام به احمد دروغ است. ۲. در نزد بخاری منکر است.
  3. تحریف حدیث: تحریف به معنای نقصان است. که نویسنده پاسخ می­‌دهند.
  4. معارضه با احادیث دیگر مثل اقتدوا باللذین من بعدی… . که نویسنده با ضعف سندی این حدیث اقتدوا و… پاسخ می­‌دهد.
  5. تکذیب حدیث: ابن تیمیه گوید: دروغ است. نویسنده با بیان اسانید دیگر پاسخ ابن تیمیه را می­‌دهد.

[۱] نگاهی به حدیث ثقلین ص۱۵

………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………..

دانلود فایل پی دی اف نگاهی به حدیث ثقلین

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به حدیث ثقلین

کتابشناسی به اهتمام: مجید مطهری راد

امامت پژوه مرکز حقایق اسلامی