مرکز حقایق اسلامی
نویسنده ماجرای سپاه یمن را از دستور رسول خدا صلی الله علیه وآله به حرکت سپاه و وجوب اطاعت از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در صورت تلاقی دو سپاه با یکدیگر تا شکوایه منافقین از حضرت امیر در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و غضب ایشان و جمله «إنما یفعل ما یؤمر» بیان کرده‌اند.

کتابشناسی کتاب «البَدرُ الأَنور في أنّ أمیرالمؤمنین علیه السلام إنما یَفعل ما یُؤمَر»

 

معرفی نویسنده و کتاب:

امیری سیرجانی، رضا / معاصر / کتاب البدر الأنور فی أنّ أمیر المؤمنین علیه السلام إنّما یفعل ما یؤمر / مکان چاپ: قم / ناشر: مرکز حقایق اسلامی / به زبان عربی / چاپ اول: ۱۴۰۰ ش / ۱ جلد / تعداد صفحات: ۱۳۳.

 

نویسنده حجت الاسلام و المسلمین امیری سیرجانی حفظه الله از شاگردان حضرت آیت الله میلانی دامت برکاته است که همانند استاد خویش عمر خود را در راه دفاع از مکتب تشیع هزینه نموده است و در این راستا تألیفات با ارزشی را در راه ترویج مکتب تشیع و احیای روش و سبک علامه میرحامد حسین نگاشته است که از جمله آثار وی می توان به کتاب های «مسطر» و «البدر الأنور فی أن أمیر المؤمنین علیه‌السلام إنما یفعل ما یؤمر»  اشاره کرد.

 

هدف نویسنده:

هدف اصلی و اولیه نویسنده در تمام کتب خود دفاع تام و کامل از ولایت و امامت اهل بیت علیهم السلام است.

از مواردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله امامت امیرالمومنین علی علیه السلام را ابلاغ کردند ماجرای سپاه یمن است که عده‌ای در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره  امیرالمؤمنین علی علیه السلام سخن چینی کردند، پیامبر خدا خشمگین شدند و فرمودند: «فإنّه یفعل ما یؤمر»، لذا هدف نویسنده در کتاب پیش رو اثبات صدور این حدیث شریف از رسول خدا صلی الله علیه و آله، و اثبات دلالت حدیث شریف بر امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.

 

مصنف کتاب درباره هدف تألیف کتاب می‌نویسد: «وهذه الرسالة تبحث عن هذا الحدیث الشریف ؛ حول اسناده واثبات صدوره عن النبی صلی الله علیه و آله علی ضوء کلمات اعلام اهل السنة ومنهجهم فی علوم الحدیث اولا … وحول دلالته و اثباته امامة امیرالمؤمنین بعد رسول الله صلوات الله علیهما ثانیا»[۱].

 

محتوا کتاب:

کتاب حاضر دارای پنج بخش می‌باشد که در بخش نویسنده مباحثی را تحت آن عنوان بیان می‌کنند.

 

بخش اول: ماجرای سپاه یمن

در این بخش نویسنده ماجرای سپاه یمن را از دستور رسول خدا صلی الله علیه وآله به حرکت سپاه و وجوب اطاعت از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در صورت تلاقی دو سپاه با یکدیگر تا شکوایه منافقین از حضرت امیر در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و غضب ایشان و جمله «إنما یفعل ما یؤمر» بیان کرده‌اند.

 

بخش دوم: نصوص حدیث

نویسنده محترم در این قسمت نصوص مطرح شده را بیان کرده‌اند که شامل ۱۳ نص از بزرگان اهل سنت می‌باشد از جمله:

  1. طبرانی در المعجم الاوسط
  2. ابن منده در فتح الباب في الکنی و الالقاب
  3. دیلمی در الفردوس بمأثور الخطاب
  4. ابن عساکر در تاریخ دمشق
  5. ابن منظور در مختصر تاریخ دمشق

وغیره

 

بخش سوم: تصحیح سند حدیث

در این قسمت نویسنده محترم به تصحیح سندی حدیث پرداخته و راویان آن را توثیق و تقویت کرده و حتی صحت اعتماد به کلام ابن عقدة را نیز ثابت می‌نمایند.

در نهایت این بخش نویسنده شبهاتی که پیرامون سند حدیث مطرح است را پاسخ می‌دهند، از جمله شبهات:

  1. تضعیف سند حدیث توسط دکتر عامر حسن صبری.
  2. موضوع دانستن این حدیث توسط حسن علی ورسمه.
  3. منفرد بودن حدیث توسط سعود بن عید الصاعدی

 

بخش چهارم: فقه الحدیث

نویسنده محترم در این بخش به بررسی دلالی این حدیث شریف پرداخته و با چند وجه دلالت این ماجرا بر امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به اثبات می‌رسانند.

 

وجه اول: دلالت حدیث شریف بر عصمت

به طور خلاصه: کتاب و سنت و عقل دلالت بر شرطیت عصمت در امام می‌کنند و ابوبکر به اجماع معصوم نبوده است و این حدیث شریف عصمت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را ثابت می‌نماید.

نویسنده محترم با بررسی الفاظ و جهات مختلف این حدیث شریف به هفت تقریر این دلالت را بیان می‌نمایند.

 

وجه دوم: دلالت حدیث شریف بر افضلیت

حدیث شریف دلالت دارد بر اینکه امیرالمؤمنین علی علیه السلام در تمام امور به آنچه از طرف خدا به وی امر شده است عمل می‌کند، یعنی در نماز مأمور است، در روزه مأمور است، در خواب و بیداری نیز مأمور است و به طور کل در همه امور مأمور است در نتیجه در تمام امور در طاعت خداوند است و به خداوند تقرب دارند، بنابراین افضل و اکثر ثوابا هستند به نسبت ابوبکر و عمر و عثمان که اجماعا این افراد این صفت را نداشتند؛ و کسی که افضل است بر اساس آیه «أَفَمَنْ یهْدِي إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یهِدِّی إِلَّا أَنْ یهْدَی فَمَا لَکمْ کیفَ تَحْکمُونَ»[۲] امام است.

 

وجه سوم: دلالت حدیث شریف بر نفی خلافة ابوبکر

امیرالمؤمنین علی علیه السلام هنگامی که مردم با ابوبکر بیعت کردند،اما ایشان بیعت نکردند و این دلالت می‌کند بر اینکه مبایعت با ابوبکر منهی عنه بوده و مغضوب خداوند متعال قرار داشته است.

 

پی‌نوشت‌ها:

[۱] البدر الأنور فی أن أمیرالمؤمنین علیه السلام إنما یفعل ما یؤمر: ۸

[۲][۲] سوره یونس ۳۵:۱۰

 

مرکز فروش: قم، بلوار معلم، ساختمان ناشران، طبقه منفی یک، پلاک ۳۹

تماس با واحد انتشارات: ۰۹۱۲۵۵۳۴۱۷۴

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب البدر الأنور في أن أمیر المؤمنین علیه السلام إنما یفعل ما یؤمر

نویسنده کتاب: رضا امیری سیرجانی

ناشر: مرکز حقایق اسلامی

تعداد صفحه: 133 صفحه

کتابشناسی به اهتمام: مجید مطهری راد

امامت پژوه مرکز حقایق اسلامی